CSC Sverige: Södertälje kommun inviger framtidens Stadshus

Stockholm, 31 oktober 2008. Den 1 november invigs ett av Sveriges modernaste Stadshus i Södertälje kommun. Satsningen berör 450 tjänstemän och för ändamålet har IT-företaget CSC utvecklat, en i kommunsammanhang, smått revolutionerande IT-plattform.

På lördag den 1 november inviger Anders Lago, kommunstyrelsen ordförande i Södertälje, och Ulla-Mari Hellenberg, kommundirektör, det nya Stadshuset. Tanken är att samla kommunens 450 tjänstemän och politiker under ett och samma tak. Ledstjärnan är att skapa en öppenhet där både medborgare, förtroendevalda och tjänstemän kan mötas.
För att lyckas med en sådan ambition samarbetar Södertälje kommun bland annat med CSC. Projektet har pågått i cirka ett och ett halvt år.

– Vi får nu tillgång till en IT-plattform som skapar helt nya förutsättningar för hur arbetet inom kommunen kommer att ske, säger Jonas Knutson, IT-chef på Södertälje kommun.

CSC:s plattform omfattar lösningar som stöder ökad fysisk rörlighet under arbetsdagen, minskade mängder pappersdokument och högre frekvens besökare från olika kommunala verksamheter. Rent praktiskt innebär detta alltifrån kraftfulla trådlösa nät, smidiga lösningar kring administration och underhåll av klienter, mobiltelefoni och ip-telefoni till certifikatbaserade säkerhetslösningar och avancerade utskriftstjänster som gör lokala skrivare överflödiga.

Sedan tidigare har CSC ett mångårigt samarbetsavtal med Södertälje kommun som omfattar drift av infrastruktur, samordning av program samt help desk. Avtalet som sådant stipulerar 99,8 procents felfri drift och efter flera års problemfri sådan har CSC överträffat detta mål.

– Genom CSC har vår IT-avdelning fått möjlighet att lägga ökad fokus på att vidareutveckla IT-stödet till verksamheterna och på att utveckla e-tjänster till såväl medborgare som anställda, säger Jonas Knutson.

Nu hoppas CSC kunna hjälpa ännu fler kommuner med liknande ambitioner som Södertälje.

– Vi har tillsammans med Södertälje kommun bidragit till att skapa ett framtidens Stadshus och vi tror att deras nya sätt att arbeta med maximal öppenhet kommer att inspirera fler kommuner att göra samma sak. I ett sådant sammanhang hoppas vi få möjlighet att även hjälpa dessa kommuner, säger Gisle Eckhoff, VD på CSC Sverige.

För mer information kontakta:
Ulrika Andersson, kommunikationschef CSC Sverige

Gisle M. Eckhoff, VD CSC Sverige