SAS satsar på standardiserad mobilitetslösning från CSC

SAS har valt mobilitetslösningen ”Mobile Office” från CSC för sina 33000 anställda i världen. Mobile Office-lösningen har körts som en pilot under ett år för högsta ledningen och börjar nu rullas ut till fler SAS-medarbetare i Norden. Alla kan nu komma åt e-mejl, kalender och kontakter direkt i mobilen oavsett var man befinner sig.

Mobile Office är byggt för framtida behov inom SAS-koncernen. Det innebär att det blir enkelt för SAS att implementera nya applikationer och processer när affärsbehoven uppstår. Lösningen följer SAS hårda säkerhetspolicy, vilken inkluderar både VPN och certifieringslösningar som också används för övrig infrastruktur. Som standard används Windows Mobile-baserade telefoner som Qtek för att optimera användarupplevelsen och minimera kostnaden för lösningen. Antalet medarbetare på SAS som kommer att ha ett behov av lösningen i första steget beräknas till cirka 7000 världen över. -SAS ligger i framkant inom mobilitet och nu erbjuder vi våra medarbetare som har ett behov av att komma åt ”kontoret på fickan” en Mobile Office-lösning. Allt som finns i datorn idag ska man kunna komma åt via mobilen och i nästa steg även affärskritiska applikationer. Med den här lösningen är mobilen säkrare än en bärbar dator, säger Claes Norrman, IT-chef på SAS Group. -CSC tar ett helhetsansvar för SAS mobilitetssatsning med alltifrån IT-infrastruktur till logistik och underhåll. Projekt som normalt tar år att implementera tar nu veckor och lösningarna blir enklare att underhålla och uppgradera, säger Mats Lundqvist, Nordiskt ansvarig för mobila lösningar på CSC. -Mobile Office-lösningen är en del av vårt Innovationsprogram för SAS där syftet är att förbättra affärsprocesserna med hjälp av IT. Detta stärker ytterligare vårt långa partnerskap med SAS, säger Frank Heitmann, VD på CSC Airline Solutions. -SAS beslut om att standardisera på Windows Mobile-telefoner i kombination med övriga Microsoft-lösningar som Exchange och Office är ett kvitto på att den totala mobila lösningen blir både bättre och billigare, samt lättare att komma igång med och använda, säger Peter Wissinger, Nordisk chef för mobila tjänster på Microsoft. För mer information kontakta: Claes Norrman IT-chef på SAS Group Tel: +46-8-7971900 claes.norrman@sas.se Mats Lundqvist Nordiskt ansvarig för mobila lösningar på CSC Tel: +46-768-860443 mlundqvist@csc.com Peter Wissinger Nordisk chef för mobila tjänster på Microsoft Tel: +46-709-266182 peterwis@microsoft.com Ulrika Andersson Kommunikationschef, CSC Sverige Tel: +46-8-56011370