Trygg-Hansa tecknar nordiskt outsourcingavtal med CSC

Trygg-Hansa, en del av danska försäkringskoncernen Codan, har tecknat ett outsourcingavtal med CSC om stordatordrift, samt applikationsutveckling och underhåll på en rad centrala försäkringssystem samt SAP-system och Lotus Notes. Avtalet för drift löper på fem år och applikationsutveckling och underhåll löper på sju år.

Affären innebär att CSC övertar cirka 80 medarbetare från Trygg-Hansas och Codans IT-avdelningar som framöver kommer att arbeta hos CSC.

Codan-koncernen är en av de ledande försäkringsbolagen i Norden med kunder i Sverige, Danmark, Norge och Baltikum. Med i kontraktet är också drift, utveckling och underhåll av en rad centrala försäkringssystem för Codan i Danmark.

-.Vi är glada för avtalet med CSC som vi har ett långsiktigt samarbete med. CSC kunde presentera den bästa affärslösningen och vi säkrar en långsiktig tillgång till spetskompetenser och stordator- och försäkringssystem. Samtidigt betyder avtalen en ökad flexibilitet och lägre omkostnader för Codan-koncernen, säger Frank Andersen, tf chef It & Operations inom Codan.

Leveransen till Trygg-Hansa och Codan kommer att ske med en blandning av lokala medarbetare i Sverige och Danmark samt resurser från det globala CSC. Driften av systemen görs från CSC’s centrala datacenter i Köpenhamn.

- Den här affären innebär en signifikant ökning av vårt existerande samarbete med Trygg-Hansa i Sverige. Vi stärker nu vår position som en av de ledande IT-leverantörerna till den finansiella sektorn som är ett strategiskt satsningsområde för CSC. Därför är det extra roligt att hälsa så många duktiga medarbetare inom försäkrings-IT välkomna till oss på CSC, säger Ulf Baggström, VD på CSC Sverige.