86 procent av kunderna är nöjda med CSN:s telefonservice

Report this content

Andelen nöjda kunder hos CSN har ökat kraftigt. Den mätning som CSN gjort under 2006 visar att 86 procent är nöjda med CSN:s telefonservice, jämfört med 71 procent 2005.
– Jag är glad och stolt över det arbete medarbetarna presterat, säger Kerstin Borg Wallin, generaldirektör på CSN. Att kunderna är nöjda med vår insats har betydelse för att de ska kunna studera och betala sina lån!

Årets kundundersökning visar att de som kontaktat CSN per telefon är mer nöjda med CSN:s telefonservice än vad som framkommit i tidigare års undersökningar. Som lägst var andelen kunder som var nöjda med telefonservicen 55 procent under 2003. I 2006 års undersökning hade denna andel ökat till 86 procent.

CSN har också tittat närmare på vad som har störst betydelse för andelen nöjda kunder. Allra störst betydelse har kundens möjlighet att komma i kontakt med CSN när han eller hon vill ha personlig service. Även handläggarnas kunskap och kompetens har stor betydelse för att kunderna ska vara nöjda.

Undersökningen genomfördes i början av hösten. Först gjordes ett slumpmässigt urval på kunder som kontaktade CSN per telefon i början av vecka 36. Därefter skickades en enkät sedan ut till 4 200 av dessa personer. 1 806 svar har kommit in, en svarsfrekvens på 43 procent. En bortfallsanalys visar att de som inte svarat på enkäten hade i stort sett samma uppfattningar om CSN som de som hade skickat in sina enkätsvar.