CSN säljer inte personuppgifter

Report this content

I en artikel i Dagens Nyheter den 4 augusti framstår det som att CSN säljer adressuppgifter för att få intäkter. CSN säljer inte några uppgifter.

Av en artikel i Dagens Nyheter den 4 augusti kan man förledas att tro att CSN säljer adressuppgifter. CSN säljer inte några uppgifter vidare. CSN lämnar enbart ut uppgifter som myndigheten är skyldig att lämna ut enligt offentlighetsprincipen. En prövning av om uppgifter kan lämnas ut görs vid varje utlämnande utifrån offentlighets- och sekretesslagstiftningen respektive personuppgiftslagstiftningen. CSN tar bara betalt för kostnader i samband med utlämnandet enligt bestämmelserna i avgiftsförordningen (avgift för kopior av allmänna handlingar).

För att undvika att få reklamutskick kan man anmäla sig till ett så kallat reservationsregister, NIX-registret eller direkt till företaget som skickar ut reklam. Det går däremot inte att anmäla sig till ett sådant register hos CSN eftersom myndigheten måste följa offentlighetsprincipen vid en begäran om utlämnande.

T.f. pressekreterare Carl-Johan Stolt 070-341 85 14
Verksjurist Jenny Wäsström 070-215 28 46