• CSN/

CSN väljer nya leverantörer för IT-drift och produktion av utdata

Report this content

CSN har genomfört en upphandling av IT-drift och produktion av utdata. De nya avtalen har ett totalvärde på 115 miljoner kronor under fyra år, med chans till förlängning ytterligare tre år.
– Nu får vi en betydligt lägre kostnad än tidigare. Samtidigt blir kvalitén högre och vi får även en grön prägel på kontrakten, säger Hans Rutqvist, avdelningschef vid CSN.

I dag skickar CSN ut tilldelningsbeslut till de vinnande leverantörerna. Det blir EDB Business Partner Sverige AB som får sköta om IT-driften till och med 2014, med möjlighet till förlängning till 2017.
Driftavtalet är värt 95 miljoner kronor under de första fyra åren. I kontraktet ingår bland annat stordatordrift, serverdrift, arbetsplatser och servicedesk.
– IT-driften är lika viktig för våra externa kunder som för vårt egna interna arbete. Nu får vi ett avtal som säkrar den långsiktiga driften av våra system, säger Hans Rutqvist.
Itella Information AB har valts som leverantör av CSN:s produktion av utdata. I utdata ingår bland annat mottagande av printfiler, kuvertering, bilagehantering och leveranser till postdistributör. Det avtalet är värt 20 miljoner kronor och löper till 2014, även det med möjlighet till förlängning till 2017.
CSN tecknar kontrakt med leverantörerna först efter en kommande överprövningsperiod och slutförhandling. Avtalen gäller från och med den 1 mars 2010.
– EDB och Itella framkom som tydliga vinnare i utvärderingen. Leverantörerna hade en tilltalande prisbild och uppfyllde även de andra krav som CSN ställt i upphandlingen, säger Hans Rutqvist.
Följden blir nu att CSN sänker kostnaden för IT-driften och utdatatjänsterna avsevärt. Samtidigt har CSN säkerställt att avtalen innebär en än bättre kvalité än vad som tidigare varit fallet.
– Vi konstaterar att marknaden har uppfattat CSN som en attraktiv kund. Det har varit en tuff konkurrens om affären, säger Hans Rutqvist.
Upphandlingen gör även att CSN:s verksamhet blir grönare. CSN vill fungera som ett gott exempel på hur statsförvaltningen driver på utvecklingen mot ett miljövänligare samhälle.
– 20 procent av våra utvärderingskriterier har handlat om miljökrav. Nu är vi säkra på att tjänsterna exempelvis levereras med grön el och att den utrustning som används är miljömärkt. Vi får även kontroll över återvinning och att miljöfarliga ämnen inte används, säger Hans Rutqvist.

För mer information: Hans Rutqvist, chef för avdelningen för verksamhetsstöd, 060-186121, 070-6186121.
Presskontakt: Klas Elfving, pressekreterare CSN, 060-186155, 076-1196551.