Rekordmånga får studiemedel

Report this content

Det råder högtryck inom svenskt studiestöd. Aldrig tidigare har så många personer fått studiemedel för eftergymnasiala studier och utlandsstudier. Samtidigt får CSN högt betyg av de studerande, visar myndighetens årsredovisning.

CSN:s årsredovisning för 2014 är färdig. Av den framgår att cirka 340 000 personer fick studiemedel för eftergymnasiala utbildningar (bland annat högskola, universitet och yrkeshögskola). Det är en rekordnivå.
- Stora ungdomskullar har lämnat gymnasiet under de senaste fem-sex åren. Många av dem har valt att studera vidare och finns fortfarande kvar i studier. Vi bedömer även att det ansträngda arbetsmarknadsläget för unga bidrar till den höga efterfrågan på studiestöd, säger Christina Gellerbrant Hagberg, generaldirektör vid CSN.
Cirka 142 000 personer fick studiemedel på komvux och folkhögskola och vissa andra utbildningar. Totalt fick drygt 482 000 personer studiemedel i Sverige under förra året. 33 700 personer studerade i utlandet under 2014 - också det rekordnivå.

CSN betalade ut 25,7 miljarder kronor i studiemedel under 2014, cirka en miljard kronor mer än 2013. Statens utestående fordran för studielån uppgick den 31 december 2014 till 202,3 miljarder kronor. Cirka 1,5 miljoner personer har en skuld till CSN.

Bra resultat för CSN
Trots högtrycket visar CSN ett gott resultat. Handläggningstiderna för ansökningar om studiemedel är fortsatt korta och väntetiden i telefon är bra. Åtta av tio kunder är nöjda med CSN:s service. Kvaliteten i ärendehanteringen är hög inom de allra flesta verksamhetsområden.

Dessutom använder fler kunder än tidigare använder CSN:s e-tjänster. Under 2014 hade CSN 11,8 miljoner besök i Mina sidor, en ökning med 19 procent jämfört med 2013.

CSN:s utveckling av e-tjänster på återbetalningssidan har gjort det enklare och snabbare för kunderna att själv utföra tjänster som påverkar deras återbetalning. Inte minst gäller det ansökan om nedsättning på grund av inkomst.
- En tredjedel av de ansökningarna sker via en ny e-tjänst. Innehåller ansökan alla nödvändiga uppgifter och kunden har valt att få sitt beslut elektroniskt format finns beslutet tillgängligt inom en timme, säger Christina Gellerbrant Hagberg.

Läs CSN:s årsredovisning

CSN:s generaldirektör Christina Gellerbrant Hagberg nås via Klas Elfving, pressekreterare på CSN. Telefon 076-119 65 51 eller klas.elfving@csn.se