• CTEK AB/

CTEK avser koncentrera verksamheten till två divisioner - möjliggör en rad synergier samt en effektivare och lönsammare EVSE-affär

CTEK avser att, från och med det fjärde kvartalet, driva koncernens verksamhet i två divisioner – Consumer och Professional. I den nya divisionen Professional kommer de nuvarande divisionerna Original Equipment och Energy & Facilities att slås samman. De planerade förändringarna ska ses med bakgrund av att såväl inköpsprocessen som själva projekten påminner om varandra oavsett om kunden är en biltillverkare, ett energibolag eller en parkeringsoperatör. Vidare byter den nuvarande divisionen Aftermarket namn till Consumer, vilket på ett mer korrekt vis beskriver divisionens primära kundsegment.

”CTEK kommer framöver att rikta sin EVSE-portfölj mot destinations- och portabel laddning med fokus på större business-to-business kunder med förmåga att själva ta ansvar för delar av supporten. Detta innebär samtidigt att vi väljer att inte fokusera på mindre affärer där CTEK, historiskt, tagit ett större supportansvar. Jag är övertygad om att vi via denna förändring snabbast når en skalbar EVSE-affär med en hållbar lönsamhet och god kassagenerering”, säger Henrik Fagrenius VD och koncernchef för CTEK.

”Genom att slå samman divisionerna Original Equipment och Energy & Facilities och skapa den nya divisionen Professional kan vi framöver realisera en rad synergier inom såväl marknad och sälj som utveckling och produktion. Vårt erbjudande inom EVSE bygger i grunden på samma produktplattformar samtidigt som våra kunders inköpsprocess i mångt och mycket påminner om varandra när vi nu fokuserar på större kunder inom business-to-business segmentet”, säger Henrik Fagrenius VD och koncernchef för CTEK.

Henk Lubberts, nuvarande divisionschef for Original Eqiupment, kommer att leda den nya divisionen Professional, medan Cecilia Routledge, nuvarande divisionschef för Energy & Facilities, kommer att lämna koncernen för ett annat uppdrag. I samband med omorganisationen har Gary Brown, nuvarande divisionschef för Aftermarket, valt att lämna sin roll av personliga skäl och en rekryteringsprocess har inletts. VD och koncernchef Henrik Fagrenius kommer temporärt att leda Consumer divisionen tills en permanent efterträdare är utsedd.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

CTEK med huvudkontor i Vikmanshyttan i Dalarna är internationellt ledande inom batteriladdningslösningar, huvudsakligen för fordon.

Företaget utvecklar en rad olika produkter för fordonsbranschen, från 12V & 24V-laddare till laddningslösningar för elfordon. Produkterna säljs via globala distributörer och återförsäljare, till fler än 50 av världens ledande fordonstillverkare samt genom laddningsoperatörer, fastighetsägare och andra organisationer för att ge tillgång till el-laddningsinfrastruktur.

CTEK’s aktie är noterad på Nasdaq Stockholm Mid Cap, och handlas under tickern CTEK.

Läs mer på CTEK:s webbplats: www.ctek.com