Airbus utser CTT Systems till leverantör av avfuktare som ett tillval vid fabriksmontering i A320-flygplansfamiljen

CTT SYSTEMS AB (“CTT”), ledande leverantör av produkter för aktiv reglering och styrning av luftfuktigheten i flygplan, offentliggör härmed att Airbus valt CTT som OEM-leverantör av antikondensationsprodukter till A320-flygplansfamiljen. CTTs avfuktarprodukter utgör del i ett nytt fuktregleringssystem (“DAGS”) som kommer finnas i tillvalskatalogen som ”Supplier Furnished Equipment” (“SFE”), tillgängligt för fabriksmontering i flygplan med leverans från 2023. CTT har inget garanterat ordervärde.

CTT är vald som direktleverantör (tier-1) till Airbus. DAGS fuktregleringssystem kommer certifieras för och parallellt med utvecklingen av A321XLR, den senaste medlemmen i A320-familjen med extra lång räckvidd. CTT planerar att starta serieleveranser till Airbus under 2022.

“Vi är tacksamma att Airbus valt CTT som tier-1 leverantör av antikondensationsprodukter till A320-familjen. Det här är ett genombrott för vår aktiva fuktregleringsteknologi i narrowbody segmentet.”, säger Torbjörn Johansson, VD CTT Systems. “Vi ser fram emot att optimera vårt system tillsammans med Airbus för att det ska kunna tillföra det extra skydd som krävs för att understödja passiva system. Genom att välja DAGS antikondensationssystem så får Airbus kunder extra skydd mot oönskad fuktighet och tar dessutom ytterligare ett steg mot sitt åtagande att kontinuerligt minska bränsleförbrukningen och sänka koldioxidutsläppen.”

Om antikondens-avfuktare

Antikondensationssystem håller Crown Area torrt, tar bort vatten från isolering, och minskar risken avsevärt för att överskottsvikt bildas från vattenackumulation. Lägre överskottsvikt minskar bränsleförbrukningen och sänker koldioxidutsläppen. Ytterligare kostnadsbesparingar erhålls genom lägre reparationskostnad från fuktrelaterade skador på elektronik och annan utrustning, lägre underhålls- och utbyteskostnad av isolering samt minskad ”down-time” beroende på elfel.

CTT är marknadsledande leverantör av fuktregleringssystem till flygplan som minskar kondensationsproblemen och höjer luftfuktigheten ombord. Zonal Drying™ antikondensationssystem kan efterinstalleras i alla flygplanstyper från Airbus och Boeing samt är tillval i optionskatalogen på Airbus A350XWB och BFE-tillval på Boeing 737NG. Luftfuktare finns i optionskatalogen för cockpit på Airbus A350XWB, Boeing 787/777X och till besättningarnas viloutrymmen på A380, A350XWB, Boeing 777X samt som standardutrustning i alla viloutrymmen på Boeing 787. Luftfuktare till passagerarutrymmen finns som tillval på A350XWB och Boeing 777X samt för efterinstallation i alla moderna långdistansflygplan. www.ctt.se

Torbjörn Johansson, VD, CTT Systems AB.  Tel. 0155-20 59 01 alt. mobil. 070-665 24 46 eller e-post: torbjorn.johansson@ctt.se

CTT Systems AB (publ.) offentliggör denna information enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 3 februari 2020 kl. 8:30 (CET).