• CTT Systems/

CTT och Munters ska tillsammans utveckla nästa generations pad som ska ge ännu bättre prestanda i flygplansluftfuktare

Report this content

CTT SYSTEMS AB (“CTT”), ledande leverantör av produkter som reglerar och styr luftfuktigheten i flygplan, offentliggör idag ett utvecklingsavtal med Munters, en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling, för att ta fram ett pad-material som är optimerat för CTTs luftfuktare.

Målsättningen med avtalet är att kombinera båda parters unika kunskap och erfarenhet för att tillsammans förbättra och uppgradera nuvarande pad-material så att det blir skräddarsytt för de specifika förutsättningar och krav som gäller för CTTs luftfuktare i flygplan.

“Vi ser fram emot detta samarbete med CTT för att utveckla ett pad-material som är optimerat för användning i CTTs flygplansluftfuktare,” säger Peter Gisel-Ekdahl, President Business Area AirTech.

“CTT har en lång relation med Munters och vi är glada att vi kan stärka vårt partnerskap genom detta utvecklingsprojekt som siktar på att förbättra prestandan och pålitligheten i nuvarande pad-material,” kommenterar Torbjörn Johansson, VD på CTT Systems.

Luften i ett flygplan utan ett effektivt luftfuktningssystem är torrare än någon annanstans på jorden - under 10 % relativ luftfuktighet (RH) i businessklass. CTTs luftfuktare – Humidifier Onboard – för cockpit, besättningens viloutrymmen och passagerarkabinen genererar en signifikant höjning av luftfuktigheten, upp till nivåer strax över 20 % RH, som därmed möter krav på komfort och välbefinnande. Det leder till färre problem med torr luft (såsom torr hy, torra ögon, irriterade luftvägar, trötthet, allmän uttorkning, jetlag och risk för spridning av virussjukdomar). Därtill förbättras välmående, smak och sömn. Luftfuktarna bygger på så kallad evaporativ luftfuktning som effektivt hindrar spridning av bakterier.

Om Munters Group
Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experterett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har varit banbrytande inom området luftmiljö sedan företaget grundades 1955.Idag sker tillverkning och försäljning i fler än 30 länder av våra omkring 3 500 medarbetare. Munters Group AB är noterat på Nasdaq Stockholm och rapporterade 2020 mer än sju miljarder kronor i omsättning. För mer information, besök oss på www.munters.com

Om CTT SYSTEMS
CTT är marknadsledande leverantör av fuktregleringssystem till flygplan som minskar kondensationsproblemen och höjer luftfuktigheten ombord. Antikondensationssystemet kan efterinstalleras i alla flygplanstyper från Airbus och Boeing, det finns som tillval på A350XWB och är valt som tillval på A320-familjen. Luftfuktare finns i optionskatalogen för cockpit på Airbus A350XWB, Boeing 787/777X och till besättningarnas viloutrymmen på A380, A350XWB, Boeing 777X samt som standardutrustning i alla viloutrymmen på Boeing 787. Luftfuktare till passagerarutrymmen finns som tillval på A350XWB och Boeing 777X samt för efterinstallation i alla moderna långdistansflygplan. www.ctt.se

För ytterligare information:

Torbjörn Johansson, VD, CTT Systems AB.
Tel. 0155-20 59 01 alt. mobil. 070-665 24 46 eller e-post: torbjorn.johansson@ctt.se

Informationen lämnades för offentliggörande den 5 februari 2021 kl. 08:30 (CET).