CTT Systems får beställning på IFH VIP-luftfuktning till en Boeing BBJ787

CTT SYSTEMS AB (“CTT”), ledande leverantör av produkter som reglerar och styr luftfuktigheten i flygplan, offentliggör härmed order på ett Inflight Humidification (IFH) VIP-system till en Boeing BBJ787 från Jet Aviation. Systemet har fyra luftfuktare som höjer luftfuktigheten i hela VIP-flygplanet. Med den här ordern har CTT fått 93 beställningar till VIP-flygplan av typ Airbus ACJ och Boeing BBJ.

Planerad systemleverans från CTT är juni 2020. Boeing BBJ787-flyglanet har i tillägg utrustats med CTTs luftfuktare i cockpit vid leverans från Boeing till Jet Aviation. Totalt kommer således fem luftfuktare finnas ombord.

”Vi ser fram emot att arbeta nära Jet Aviation i detta VIP-projekt på Boeing BBJ787,” kommenterar Peter Landquist, Försäljnings- & Marknadschef på CTT Systems. ”IFH-systemet till Boeing BBJ787 är troligen det mest avancerade vi utvecklat. Vårt luftfuktningssystem i kombination med kabinklimatförbättrande standardfunktioner på 787, såsom högre kabintryck, ger världens bästa VIP-kabinklimat, optimerat för välbefinnande ombord och för man kunna anlända mer avslappnad och bättre utvilad.”

Stephane Richard, Completions Program Director at Jet Aviation Basel, säger: ”att överträffa våra kunders förväntningar är av högsta prioritet och vi anser att luftfuktning signifikant förhöjer komfort och välbefinnande för passagerare ombord. Vi väljer CTT’s IFH VIP-system eftersom vi vet att det är tillförlitligt.”

Ett VIP-flygplan utan ett effektivt luftfuktningssystem har en kabinluft som är torrare än någon plats på jorden – under 5 % RH. Denna Boeing BBJ787 kommer ha en signifikant höjning av luftfuktigheten, återställd till en nivå för komfort och välbefinnande, runt 20 % RH. VIP-passagerare kommer på långdistansflygningar härigenom ha färre problem med torr luft (torr hy, torra ögon, irriterade luftvägar, trötthet, allmän uttorkning men även jetlag och risken för spridning av virussjukdomar) och förbättrat välmående och sömn. Luftfuktarna bygger på så kallad evaporativ befuktning som effektivt hindrar spridning av bakterier. VIP-systemet inkluderar aktivt skydd mot kondensationsproblem.

CTT är marknadsledande leverantör av fuktregleringssystem till flygplan som minskar kondensationsproblemen och höjer luftfuktigheten ombord. Zonal Drying™ antikondensationssystem kan efterinstalleras i alla flygplanstyper från Airbus och Boeing samt är tillval i optionskatalogen på Airbus A350XWB och BFE-tillval på Boeing 737NG. Luftfuktare finns i optionskatalogen för cockpit på Airbus A350XWB, Boeing 787/777X och till besättningarnas viloutrymmen på A380, A350XWB, Boeing 777X samt som standardutrustning i alla viloutrymmen på Boeing 787. Luftfuktare till passagerarutrymmen finns som tillval på A350XWB och Boeing 777X samt för efterinstallation i alla moderna långdistansflygplan.

Peter Landquist, Försäljnings- & Marknadschef, CTT Systems AB.

Tel. 0155-20 59 02 alt. mobil. 070-665 24 45 eller e-post: peter.landquist@ctt.se

Informationen lämnades för offentliggörande den 19 juli 2019 kl. 13:00 (CET).