CTT Systems inleder samarbete med Airbus Corporate Jets för att optimera luftfuktningssystem till ACJ320-familjen

CTT SYSTEMS AB (“CTT”), ledande leverantör av produkter som reglerar och styr luftfuktigheten i flygplan, har undertecknat en avsiktsförklaring med Airbus Corporate Jets för att optimera ett luftfuktningssystem till ACJ320-familjen för att ytterligare förbättra effektivitet och prestanda.

Luftfuktigheten i kabinen är generellt väldigt låg i passagerarkabinen för VIP-flygplan, men kan med CTTs luftfuktningssystem ökas till mer än 20 procent genom att kontinuerligt tillföra fukt vilket ökar komfort och välmående för passagerarna. Ansamling av fukt i isolering undviks genom att kombinera CTTs avfuktare och luftfuktare för att uppnå en balanserad luftfuktighet.

”Airbus Corporate Jets är ledande i komforten och utrymmet som vi skapar för passagerarna, och att introducera möjligheten till bättre luftfuktighet i kabinen är en del av vårt fokus att ständigt förbättra reseupplevelsen”, säger Airbus Corporate Jets VD Benoit Defforge.

”Vårt gemensamma mål är att skapa en jämnt fördelad luftfuktighet i Airbus Corporate Jets VIP-kabiner, samtidigt som vi minimerar mängden vatten som behövs, samt att överföra vår erfarenhet från kommersiella passagerarflygplan till VIP-segmentet på ett optimalt och ekonomiskt sätt”, säger Peter Landquist, Försäljnings- & Marknadschef på CTT Systems.

CTT Systems luftfuktare upprätthåller den relativa luftfuktigheten på en för människan komfortabel nivå runt 20 procent. En högre luftfuktighet på långdistansflygningar reducerar problem med torr luft (torr hy, torra ögon, irriterade luftvägar, trötthet, allmän uttorkning men även jetlag och risken för spridning av virussjukdomar) och förbättrar välmående och sömn. Luftfuktarna bygger på så kallad evaporativ befuktning som effektivt hindrar spridning av bakterier. VIP-systemet inkluderar aktivt skydd mot kondensationsproblem.

Om Airbus Corporate Jets
Airbus Corporate Jets (ACJ) creates the world’s most rewarding flying experiences for customers by providing them with unique expertise, the finest service, best technology and highest standards of care in corporate aviation. All Airbus corporate jets come from the most modern aircraft family on the market, derived from Airbus’ successful market-leading jetliners.

CTT är marknadsledande leverantör av fuktregleringssystem till flygplan som minskar kondensationsproblemen och höjer luftfuktigheten ombord. Zonal Drying™ antikondensationssystem kan efterinstalleras i alla flygplanstyper från Airbus och Boeing samt är tillval i optionskatalogen på Airbus A350XWB och BFE-tillval på Boeing 737NG. Luftfuktare finns i optionskatalogen för cockpit på Airbus A350XWB, Boeing 787/777X och till besättningarnas viloutrymmen på A380, A350XWB, Boeing 777X samt som standardutrustning i alla viloutrymmen på Boeing 787. Luftfuktare till passagerarutrymmen finns som tillval på A350XWB och Boeing 777X samt för efterinstallation i alla moderna långdistansflygplan.

Tel. 0155-20 59 01 alt. mobil. 070-665 24 46 eller e-post: torbjorn.johansson@ctt.se

Peter Landquist, Försäljnings- & Marknadschef, CTT Systems AB.
Tel. 0155-20 59 02 alt. mobil. 070-665 24 45 eller e-post: peter.landquist@ctt.se

Informationen lämnades för offentliggörande den 21 maj 2019 kl. 10:40 (CET).