• CTT Systems/

CTT Systems kabinbefuktningssystem höjer välbefinnandet i Lufthansas A380 och dess helt nya förstaklass

Report this content

Airbus A380s ankomst idag till Stockholm-Arlanda markerar inte bara att det är första gången en A380 besöker Sverige utan det markerar också Lufthansa och CTT Systems ABs samarbete i utvecklingen av kabinbefuktningssystemet; Cair™ som installerats i Lufthansas A380 och dess helt nya förstaklass kabin. Lufthansa är det första globala flygbolaget som kan erbjuda en högre fuktnivå i sin A380, vilket ökar välbefinnandet och komforten för passagerarna. Ökad luftfuktighet förbättrar sömnen under flygning och problem som bl.a. torr hy, torra ögon, irriterade luftvägar, trötthet och jetlag minskar. Dessutom, kommer mat och dryck ombord att smaka bättre.

”Lufthansa har utvecklat en av de mest sofistikerade förstaklass kabinerna inom flyget. Kabinen är tyst, bekväm och nu, tack vare svensk teknologi, är även luften ombord mer behaglig”, säger Harro Julius Petersen, Lufthansa General Manager för Skandinavien, Finland och Baltikum, efter att idag ha anlänt till Arlanda med Lufthansas A380. ”Kunskapen och erfarenheten från experterna i Nyköping har hjälpt oss att nå upp till nya nivåer på kvaliteten ombord och de initiala kommentarerna från våra kunder har varit överväldigande positiva”.

”Vi har haft nöjet att uppleva ett utmärkt samarbete med Lufthansa och Airbus under utvecklingen och installationen av detta nya och spännande system till A380, för ökad komfort och välbefinnande. Låg fuktnivå i flygkabinen och de negativa effekterna detta orsakar på människokroppen är välkända för flygbolag och frekventa resenärer. Nu finns det en lösning på detta och vi är stolta över att Lufthansa är det första flygbolag som erbjuder denna förbättring i sin A380 förstaklass.,” säger Torbjörn Johansson VD på CTT Systems.”Vi har sålt vårt Cair™ till ett flertal större VIP flygplan under ett antal år och vårt system har blivit väldigt uppskattat. I och med introduktionen av Cair™ i Lufthansas A380 så är vi övertygade om att passagerarna i förstaklass kommer att värdesätta fördelarna på samma sätt som våra VIP kunder gör” fortsätter Torbjörn Johansson.

Cair™ systemet baseras på “cold evaporation” teknik och höjer passagerarnas komfort och välbefinnande då den relativa luftfuktigheten i kabinen höjs till 20-25% jämfört med 5-10% i en typisk förstaklass kabin då antalet passagerare där är färre än i ekonomiklass. Dessutom, ingår i Cair™ ett Zonal Drying™ System vilket förhindrar uppbyggnad av kondens.

CTTs Zonal Drying™ System är standard för B787. CTTs befuktare är option för cockpit på B787 samt för besättningarnas viloutrymmen både för A380 och för B787. CTT har också blivit vald som leverantör till Airbus nya A350. CTTs Zonal Drying™ System, kabinbefuktningssystemet Cair™ samt befuktning av cockpit och besättningarnas viloutrymmen är tillgängliga som optioner.

För ytterligare information:

Torbjörn Johansson, VD, CTT Systems AB. Tel. 0155-205901 alt. mobil. 070-665 24 46

eller E-Post: torbjorn.johansson@ctt.se

Eller

Ulf Liljenberg, Försäljnings- & Marknadschef CTT Systems AB Tel. 08-6602159 alt. mobil. 070-265 49 00

eller E-Post: ulf.liljenberg@ctt.se

Besök även: www.ctt.se

CTT Systems AB (publ) är en teknikkoncern som verkar inom flygbranschen. CTT: s produkter, Zonal Drying™ system och Cair™ system skapar förutsättningar för en förbättrad lönsamhet och flygsäkerhet samt erbjuder en avsevärt förbättrad komfort för passagerare och kabinpersonal. CTT säljer dessa system till flygplanstillverkarna för installation under produktion av flygplanen och till flygbolagen för befintlig flygplansflotta. CTTs Zonal Drying™ system är valt som standard för Boeings B787 samt som option för Airbus A350 och CTTs befuktare är option på B787 och A350 för besättningarnas viloutrymmen samt för cockpit. Dessutom är CTTs befuktare option på Airbus A380 för besättningarnas viloutrymmen. Till A350 är kabinbefuktningssystemet Cair™ valt som option.

CTT har sitt säte i Nyköping och är noterat på Small Cap listan vid OMX Nordic Exchange Stockholm AB

Bland CTT:s kunder finns bl.a: Airbus, Boeing, Lufthansa, KLM, Swissair, Austrian, Continental Airlines, ANZ, Icelandair, Air Berlin, Transavia, Martinair, Luxair, Monarch, My Travel, TUIFLY Nordic, TAP, Thomas Cook, Novair