CTT Systems offentliggör order på IFH VIP luftfuktningssystem från AMAC Aerospace till en Boeing BBJMAX9

CTT SYSTEMS AB (“CTT”), ledande leverantör av produkter som reglerar och styr luftfuktigheten i flygplan, offentliggör härmed order på Inflight Humidification (IFH) VIP till ett BBJMAX9 från AMAC. Systemet har tre luftfuktare som höjer luftfuktigheten i hela VIP-flygplanet och avfuktare som skydd mot kondensation. Gällande listpris uppgår till ca 4 MSEK. Systemet kommer att levereras i fjärde kvartalet 2020. Med den här ordern har CTT fått 95 beställningar till VIP-flygplan av typ Airbus ACJ och Boeing BBJ.

”Vi är glada att få arbeta med AMAC Aeorospace igen och denna gång på deras första BBJMAX9 där man väljer att installera vårt system,” säger Peter Landquist, Försäljnings- & Marknadschef på CTT Systems.

”AMAC är tacksamma för att få arbeta med CTT i ännu ett VIP-projekt, kabinluftfukting är ett vanligt krav från de av våra VIP-kunder som värdesätter hälsa, välbefinnande och välmående under och efter flygningen,” kommenterar Tracey Hawthorne-Kurz, Director Logistics & Purchasing på AMAC Aerospace Switzerland.

Luften i ett VIP flygplan utan ett effektivt luftfuktningssystem är torrare än någon annanstans på jorden - under 5 % relativ luftfuktighet (RH). Denna BBJMAX9 kommer ha en signifikant höjning av fuktigheten, upp till nivåer strax över 20 % RH, som därmed möter krav på komfort och välbefinnande. Det medför att dess VIP-passagerare vid långdistansflygningar gynnas av färre problem med torr luft (såsom torr hy, torra ögon, irriterade luftvägar, trötthet, allmän uttorkning, jetlag och risk för spridning av virussjukdomar). VIP-passagerare gynnas av förbättrat välmående samt bättre sömn. Luftfuktarna bygger på så kallad evaporativ luftfuktning som effektivt hindrar spridning av bakterier. VIP-Systemet inkluderar aktivt skydd mot kondensationsproblem.

OM AMAC

AMAC Aerospace is offering narrow and wide-body VIP Completion and Maintenance for the corporate/private aviation market. The company was founded in 2007 in Basel, Switzerland. Today the company is the largest privately-owned facility in the world and led by Kadri Muhiddin, Executive Chairman/Group CEO, Bernd Schramm, Group COO and Mauro Grossi, Group CFO. The successful progress attests to the commitment to excellence. With long-term industry engagement, deep industry roots, extensive experience and strong international network, the AMAC team collaborates to exceed the expectations of clients, airworthiness authorities and original equipment manufacturers. www.amacaerospace.com

OM CTT SYSTEMS

CTT är marknadsledande leverantör av fuktregleringssystem till flygplan som minskar kondensationsproblemen och höjer luftfuktigheten ombord. Antikondensationssystemet kan efterinstalleras i alla flygplanstyper från Airbus och Boeing. Det finns som tillval på A350XWB och kommer erbjudas som SFE-tillval på Airbus A320familjen. Luftfuktare finns i optionskatalogen för cockpit på Airbus A350XWB, Boeing 787/777X och till besättningarnas viloutrymmen på A380, A350XWB, Boeing 777X samt som standardutrustning i alla viloutrymmen på Boeing 787. Luftfuktare till passagerarutrymmen finns som tillval på A350XWB och Boeing 777X samt för efterinstallation i alla moderna långdistansflygplan. Besök även: www.ctt.se

Peter Landquist, Försäljnings- & Marknadschef, CTT Systems AB. Tel. 0155-20 59 02 alt. mobil. 070-665 24 45 eller epost: peter.landquist@ctt.se

Informationen lämnades för offentliggörande den 6 april 2020 kl. 11:00 (CET).