Genvägen till trä med lång livslängd

Report this content

Fåglarna kvittrar och snart blandar sig doften av nyslaget gräs med doften av torrt trä i trädgården. Med hjälp av hållbara och vårdande produkter, rätt verktyg och rådgivning från Cuprinol kan trädgårdsägaren lugnt få träet utomhus i toppform så att sommaren kan avnjutas i det fria. På så sätt kan allt från ändgavlar och staket till carports och trädgårdsskjul hålla i många år och bidra till en fin bostadsexteriör.

När vårsolens första strålar bryter igenom går startskottet äntligen för den efterlängtade utomhussäsongen. Förutom alla träd och buskar som ska beskäras behöver även trävarorna en varsam hand efter en lång och hård vinter. Testade på en alptopp Trä som inte längre växer bryts ned av naturen. Det ställer stora krav på träskyddsprodukter som inte bara ska hålla röta och svamp på avstånd utan även skydda mot solens starka UV-strålar och det svenska klimatet. Det är inte någon tillfällighet att Cuprinol är experter när det gäller vård och skydd av trä. Varje produkt är nämligen testad på laboratorier i såväl Sverige som utomlands där forskare ständigt arbetar med att förbättra produkterna. Dessutom har Cuprinol en alldeles egen teststation i alpstaden Adelboden i Schweiz och på flera andra platser i världen. Här placeras hundratals Cuprinol-målade bräder i ett stativ på en sluttning på hög höjd. Väderförhållandena med stora temperaturväxlingar mellan kallt och varmt, hård blåst, hög fuktighet och starka solstrålar är här så extrema att ett år motsvarar tre års livslängd i det svenska klimatet. Därför kan man garantera en hållbarhet på ända upp till 12 år för produkten, om du målar med 2 toppstrykningar. Gör det själv i trädgården För många trädgårdsägare är det ett nöje och närmast en livsstil att göra saker och ting själv och att göra det på rätt sätt. Med Cuprinol blir det enkelt att utföra arbetet själv och alla Cuprinol-återförsäljare står gärna till tjänst med goda råd om allt från grundligt förarbete och korrekt användning av materialet till de fina resultaten som kan uppnås. Få rådgivning online på www.cuprinol.se eller personlig rådgivning hos Cuprinol- återförsäljare i hela landet. Hos återförsäljarna kan du även få broschyren ”Så skyddar du trä” – en gratis handbok om träskydd. FAKTA – Cuprinol • Cuprinol är ett av de mest kända varumärkena för träskydd i Sverige. • Cuprinol uppfanns av en dansk apotekare och togs in i Sverige via ett byggföretag, Bönnelycke och Thure under 1920-talet. • När Höganäs tog över verksamheten (senare köpt av Casco) marknadsförde Cuprinol den klassiska träskyddsprodukten brett på marknaden. • Det riktiga genombrottet kom på 1960-talet då uttrycket ”cuprinola” ditt hus blev generiskt. Casco valde senare att lansera hela sortimentet med träskyddsprodukter under varumärket Cuprinol. Bildtexter Foto 1: Under mer än 50 år har Cuprinol varit en oumbärlig samarbetspartner inom både hus och trädgård. Ytterligare information Akzo Nobel, Annika Karlsson tlf +46 40 35 53 30 eller Annika.Karlsson@akzonobel.com Bildbank: www.mbonline.se/cuprinol Användarnamn: cuprinol Lösenord: cuprinol

Taggar: