AB Custos förvärvar Tigerholm Products

Report this content

AB Custos har idag tecknat ett avtal om att förvärva samtliga aktier i Tigerholm Products AB av Tigerholm Group AB. Tigerholmgruppen grundades 1971 av entreprenören och uppfinnaren Lars Tigerholm. Köpeskillingen uppgår till 115 mkr och erläggs genom kontant betalning. Tigerholm Products utvecklar, tillverkar och säljer världsledande patenterade produkter via distributörer till professionella användare inom VVS-branschen. Tigerholm, med huvudkontor och produktion på Ekerö utanför Stockholm, har 36 anställda, en omsättning på ca 70 mkr och ett positivt rörelseresultat på över 20 mkr under det brutna räkenskapsåret 2005/2006. Företaget har en dominerande marknadsposition inom produktsegmenten värmeprodukter och rörprodukter. Inom värmeprodukter säljs den världsledande oljeavluftaren Tigerloop och dragluckan Tigex. Inom rörprodukter säljs påsticks- och blockeringsmetoden NoTap. Marknaden för oljeavluftaren Tigerloop är mycket intressant tack vare ökade miljökrav, stigande energipriser och det stora antalet installerade oljebrännare som finns i världen. Tigerholm räknar med att det finns runt 30 miljoner installerade oljebrännare bara i västvärlden. Endast ca 15 procent av dessa är utrustade med en oljeavluftare. Rörprodukten NoTap är en metod för att göra påstick eller blockering på trycksatta rör fyllda med vatten, kyla eller tryckluft. NoTap har på kort tid blivit den ledande påsticks- och blockeringsmetoden på den svenska marknaden. ”Jag och min familj är stolta över vad vi tillsammans med personalen har åstadkommit under dessa år och är väldigt glada över att företaget och anställda får utvecklas vidare under nya förutsättningar i AB Custos”, säger Lars Tigerholm. Michael Strålman, Tigerholm Products VD sedan februari 2002, kommer att fortsätta leda verksamheten. Han uttrycker en stor tillfredställelse med att ingå i en koncern som AB Custos med långsiktiga satsningar på att förvärva och utveckla företag. ”Företaget är idag väl positionerat och har haft en mycket positiv utveckling de senaste åren. ”Med AB Custos som ny ägare är jag helt övertygad om att vi får goda förutsättningar för en fortsatt god och lönsam tillväxt”, säger Michael Strålman. ”Vi är mycket glada över att förvärva Tigerholm. Företaget har innovativa produkter och en dominerande marknads-position. ”Dessutom är produkterna skyddade av patent med lång livslängd”, säger Stefan Charette, VD AB Custos. Stockholm den 4 juli 2006 Aktiebolaget Custos (publ) Stefan Charette VD För ytterligare information kontakta: Stefan Charette, VD, tel. 073- 994 70 79 För mer information om Custos besök vår hemsida www.custos.se.