Bokslutskommuniké januari – december 2007, CybAero AB (publ)

• Första officiella flygningen i Sverige med en autonom helikopter genomförd
• Vantage flög för första gången i CybAeros regi i Washington DC
• Fulltecknat teckningsoptionsprogram tillförde bolaget 900 000 sek

Perioden januari – december 2007

• Nettoomsättningen uppgick till 44 989 sek (koncernen 44 989 sek)
• EBITA uppgick till -9 808 489 sek (koncernen -11 101 226 sek)
• Resultat efter skatt uppgick till -10 979 222 sek (koncernen -12 471 877 sek)
• Resultat per aktie uppgick till -2,53 sek

Perioden januari – december 2006

• Nettoomsättningen uppgick till 2 327 601 sek
• EBITA uppgick till -8 028 976 sek
• Resultat efter skatt uppgick till -9 169 300 sek
• Resultat per aktie uppgick till -2,68 sek

Resultatutveckling och väsentliga händelser under året

Året har präglats av fortsatt satsning på färdigställande av APID 55, moderbolagets huvudprodukt, samt marknadsföring av koncernens produkter. Resultatutvecklingen har påverkats negativt genom att slutleverans till försvarsmakten i Förenade Arabemiraten senarelagts i samband med överförandet av bolagets kontrakt till landets nybildade bolag ADUAVI (Abu Dhabi Unmanned Aerial Vehicle Investment). ADUAVI är ett nybildat bolag, helägt av Förenade Arabemiraten, vars syfte är att administrera inköp och utveckling av obemannade farkoster till landet.
Från och med ingången av 2007 är CybAero AB moderföretag då ett dotterbolag bildats i USA, CybAero LLC.
Dotterbolaget har bildats för att hantera nya produkter framförallt på den Amerikanska kontinenten.

I koncernen ingår även ett intressebolag i Förenade Arabemiraten som har varit vilande under året. Värdet av andelarna i intressebolaget har, på grund av svårigheter att fastställa värdet, av försiktighetsskäl avskrivits helt.

Väsentliga händelser efter bokslutsdagen.

Acceptansflygningar av APID 55 till Förenade Arabemiraten (FAE) är planerade att genomföras under våren. Slutleverans av de 7 beställda enheterna beräknas ske under året. Ca 11 Msek återstår att fakturera av kontraktet som totalt omfattar leveranser för ca 30 Msek.

Bolaget har erhållit en inbjudan från ytterligare ett land att lämna offert på ett större antal autonoma system, samt genomföra demonstrationsflygningar under våren 2008. Offertvärdet är avsevärt större än hela den nu liggande ordern från Förenade Arabemiraten.

Den 8 januari 2008 skrev CybAero in sig i historieböckerna genom att genomföra den första officiella flygningen av en autonom helikopter i Sverige. Flygningen ägde rum på Gärdet i Stockholm inför ett hundratal inbjudna gäster. Händelsen uppmärksammades stort av både TV, radio och tidningar (såväl tryckta som nätbaserade).

Den i USA utvecklade minihelikoptern Vantage, vilken CybAero övertagit de exklusiva världsrättigheterna för, flög första gången i CybAeros regi den 7 februari 2008 på testfältet Blossom Point utanför Washington DC. Vantage är utvecklad av det amerikanska forskningsinstitutet NRL (US Naval Research Lab) på uppdrag av den amerikanska marinkåren.

CybAero kommer att delta på världens största helikoptermässa, HAI, i Houston USA 24-26 februari tillsammans med NRL samt Patria. Patria är en stor finsk koncern, verksam inom försvar och aerospace.

Bolaget har tillförts 900 000 sek genom aktieteckning enligt optionsprogram nr 1 varav huvuddelen, 879 000, utföll under januari. Programmet omfattade 300 000 optioner som gav innehavaren rätt att teckna en aktie per option till teckningskurs 3:- per aktie. Optionsprogrammet tecknades fullt ut. En mindre del tecknades under augusti 2007.

Redovisningsprinciper

I bokslutsrapporten har samma redovisningsprinciper och beräkningsmetoder använts som i senaste årsredovisning. Rapporten har upprättats i överensstämmelse med BFNAR 2007:1

Under året uppgår bruttoinvesteringar i anläggningstillgångar till 219 182 sek
( koncernen 219 182 sek) Aktivering av utvecklingskostnader uppgår under perioden till
7 422 290 sek (koncernen 9 556 565 sek)

Likviditet

Under året har moderbolaget genomfört nyemissioner på totalt 22 867 840 sek efter emissionskostnader.
Årets kassaflöde uppgår till plus 470 571 sek och bolagets likvida medel uppgår på balansdagen till 581 110 sek.

Lån har amorterats med 441 596 sek (nettoredovisning)
Bolaget har kreditutfästelser som säkerställer bolagets likviditetsbehov t o m maj 2008.

Linköping 2008-02-14

Mikael Hult

Bolagsstämma kommer att hållas i Linköping den 8 april 2008.

Vänligen se bifogat dokument för sifferdelen.