CybAero: Bemyndigande för ökad marknadssatsning

CybAero har under hösten 2011 kraftigt ökat antalet agenter som kommer att sälja CybAeros obemannade helikoptrar. Antalet länder där CybAero är representerat via agenter eller andra samarbetspartners har ökat till cirka 30 länder.

Utplacering av demohelikoptrar på fler kontinenter kommer att vara ett viktigt stöd i försäljningsarbetet mot nya kunder och bedöms vara en förutsättning för att snabbt kunna öka CybAeros egen försäljning. Som ett led i detta erbjuds vissa utvalda agenter ett "paket" på förmånliga villkor, omfattande en demohelikopter i kombination med teckningsoptioner i CybAero med lång löptid (warranter). Möjligheten till delägarskap i CybAero har efterfrågats av agenter på viktiga marknader och CybAero önskar även knyta dessa agenter närmare till Bolaget. Framför allt underlättas CybAeros ansträngningar att snabbt få ut demohelikoptrar på viktiga marknader.

CybAero kommer därför att föreslå extra bolagsstämma att besluta om ett bemyndigande, för att kunna emittera långa teckningsoptioner som en del av ett incitamentsprogram för vissa utvalda agenter. Bemyndigandet kan även komma att användas för riktade emissioner till industriella eller finansiella investerare som visat intresse för Bolaget i syfte att få en stabilare ägarmässig och finansiell bas för Bolaget.

CybAero söker även bemyndigande för att kunna göra en företrädesemission. Bakgrunden är ett behov av ökade resurser för marknadssatsningar samt att finansiera produktion av helikoptrar för utökade försäljningsinsatser. Vidare har förväntade beställningar från Cassidian avseende kommande utvecklingsarbete till ALCA under hösten skjutits fram i tiden, delvis beroende på osäkerhet kring hur skuldkrisen i Europa kommer att påverka framtida försvarsbudgetar. Cassidian önskar även deltagande av en pilotkund i utvecklingsarbetet av ALCA innan man går vidare med utvecklingsarbetet. Cassidians säljare har utbildats på ALCA och intresset rapporteras vara mycket stort. CybAero kommer att genomföra nya testflygningar för Cassidian efter årsskiftet.

CybAero är än mer stärkta än tidigare i uppfattningen att marknaden för obemannade helikoptrar kommer att ta fart de närmaste åren. Den bedömningen stämmer också väl överens med de marknadsanalyser som ledande branschanalysföretag (Teal Group och Frost & Sullivan) gjort, som bland annat pekar på en mer än tiodubblad marknad för nischen marina UAV:er fram till 2019.

Enligt amerikanska analysföretaget AMI International (www.amiinter.com) kommer cirka 2 000 OPV:s (Offshore Patrol Vessels, dvs. kustbevakningsfartyg) att byggas fram till 2020. CybAeros bedömning är att cirka 25 procent av dessa kommer att utrustas med VTOL UAV-system, mellan 2 - 8 helikoptrar per fartyg, vilket ger en totalvolym på 1 000 - 4 000 helikoptrar. CybAeros försäljningspotential till detta marknadssegment bedöms överstiga 500 helikoptrar den närmaste över 10-årsperioden.

CybAeros försäljningschef, som rekryterades efter sommaren från bolagets störste konkurrent, har på kort tid kraftigt utökat antalet agenter och partners för Bolaget och visat att han genom sitt nätverk från branschen och stora erfarenhet av försäljning av system kommer att bli en viktig del av arbetet med att snabbt öka försäljningen i Bolaget.

Styrelsen önskar därför knyta försäljningschefen närmare till Bolaget genom ett incitamentsprogram och kommer att föreslå att den extra bolagsstämman beslutar om riktad emission av tecknings-optioner till försäljningschefen.

Linköping den 8 december 2011

Styrelsen i CybAero AB (publ)

För mer information: Leif Erlandsson, verkställande direktör, CybAero, telefon 013-465 29 00, e-post: leif.erlandsson@cybaero.se

Läs på webben:  www.cybaero.se
Filmer: www.youtube.com/cybaero

CybAero AButvecklar och tillverkar autonoma obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero anses av branschanalytiker vara en av världens ledande inom området (http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS). Bolaget bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero har sitt huvudkontor vid FMV:s test- och provningsanläggning vid Malmens flygplats i Linköping. Bolaget har ett drygt 15-tal verksamma medarbetare och är listat på NASDAQ OMX First North. Thenberg & Kinde Fondkommission, tel 08-545 84 500, är Certified Adviser.