CybAero AB och Saab AB har klarlagt produkträttigheter

2005 genomförde CybAero AB och Saab AB en affär avseende rättigheter kopplade till produkter och teknik inom VTOL UAV-området (obemannade helikoptrar). Osäkerheter avseende tolkning av innehåll och genomförande av avtalet samt parternas vidareutveckling av tekniken därefter ledde fram till oklarheter avseende vissa produkträttigheter.

- Vi har nu tillsammans med Saab gått till botten med sakfrågan, vi har gemensamt kunnat konstatera att det inte föreligger några begränsningar i endera partens pågående verksamhet på grund av detta. Sakfrågan är därmed avslutad för båda företagen, säger CybAeros VD Leif Erlandsson.

Arbetet har genomförts i en gemensam projektgrupp med teknisk och juridisk kompetens samt under medverkan av professor Petter Kruus från Linköpings Universitet.

- Hela processen har gått oerhört snabbt och smidigt beroende på att vi och Saab hela tiden haft fullständig samsyn i vår strävan att finna fakta och tydliggöra vad som gäller för framtiden när det gäller produkträttigheterna, avslutar Erlandsson.

Leif Erlandsson
, Verkställande direktör CybAero AB, tel 070-303 50 00

Läs på webben: www.cybaero.se

CybAero AB utvecklar och tillverkar autonoma obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero anses av branschanalytiker vara en av världens ledande inom området (http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS). CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero har sitt huvudkontor vid FMV:s test- och provningsanläggning vid Malmen. Bolaget har ett 15-tal verksamma medarbetare och är listat på NASDAQ OMX First North. Thenberg & Kinde Fondkommission, tel 08-545 84 500, är Certified Adviser.