CybAero erhåller ytterligare beställning från Cassidian

First North-listade CybAero har erhållit en mindre beställning på delsystem från sin samarbetspartner Cassidian, dotterbolag till EADS. Beställningen är ett komplement till den beställning CybAero erhöll i maj 2013. Delsystemet kommer att ingå i Cassidians flygande demonstrator, den förarlösa helikoptern TANAN 300.

Beställningen innebär att CybAero levererar ytterligare delsystem för utprovning av Cassidians demonstrator, den autonoma helikoptern TANAN 300. CybAero har tidigare medverkat i framtagningen av prototyper, integration av drivlina, leverans av vissa delsystem etc till TANAN 300. Den nu erhållna beställningen är mindre i omfattning, men central för fortsättningen på projektet. Leverans av det nu beställda delsystemet kommer att ske före årsskiftet.

Cassidian är ett helägt dotterbolag till världens näst största flygindustri, europeiska EADS. EADS äger bland annat Airbus, Astrium samt Eurocopter.

- Ordern visar att Cassidian fortsätter satsningen på TANAN 300 och att vi på CybAero är en strategisk partner och viktig del i denna satsning, säger CybAeros VD Mikael Hult. Vi är angelägna att arbeta med flera partners, och Cassidian är en av våra största. Vi är stolta över att vara en viktig utvecklingspartner till dem, avslutar Hult.

Se Cassidians TANAN-video på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=ktWyUy3HNb4

Mikael Hult, verkställande direktör CybAero AB, tel 070-5642545 e-post: mikael.hult@cybaero.se

Claes Drougge, styrelseordförande, tel 070-757 24 68

Läs på webben:  www.cybaero.se                            Filmer: www.youtube.com/cybaero

CybAero AB utvecklar, tillverkar och marknadsför autonoma, obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero är idag etablerat som en ledande global aktör inom VTOL-UAV-området. Företagets produkt APID har fått stor global uppmärksamhet genom sin användarvänlighet, robusthet och priseffektivitet. CybAero har sitt huvudkontor i Mjärdevi Science Park i Linköping. Bolaget har drygt 20 anställda och är listat på NASDAQ OMX First North sedan 2007. Remium Nordic AB (08 - 454 32 00) är Certified Adviser.