• CybAero/

CybAero får hjälp med finansiering för utveckling av förarlösa helikoptern Vantage

Helikoptertillverkaren CybAero har fått besked om finansiering för vidareutveckling av den amerikanska förarlösa helikoptern Vantage. Stödet kommer från den amerikanska marinmyndighetens utvecklingsråd och är till en början på knappt en miljon kronor, men bolaget räknar med att det kan komma att utökas betydligt framöver.

– Vi har fått signaler om att Vantage ligger ”rätt” vad gäller storlek, utformning och teknisk lösning. Samtidigt har vi fått indikationer på att man överväger att dra ner på andra större program, säger CybAeros VD Mikael Hult. Det verkar som om intresset hos amerikanska försvarskunder ökat väsentligt den senaste tiden, säger han vidare.

Detta är första gången Vantagekonceptet erhåller finansiellt stöd från amerikanska myndigheter sedan CybAero övertog projektet från NRL (US Naval Research Laboratory) sommaren 2007.

NRL är ett av den amerikanska försvarsmaktens forsknings- och utvecklingsinstitut med mångårig erfarenhet av utveckling av autonoma farkoster. Vantage är ursprungligen utvecklad på uppdrag av den amerikanska marinkåren och finansierad med medel från marinen.

Ett kvitto
– Att amerikanska myndigheter nu bedömer helikoptern Vantage som så intressant att man beslutat om finansiellt stöd till CybAero, ser vi som något mycket positivt och tolkar som ett kvitto på att Vantage är en mycket intressant produkt för den amerikanska marknaden, säger CybAeros nyvalde styrelseordförande, förre brigadgeneralen Fredrik Hillelson.

– Potentialen i Vantage är mycket stor och vi förväntar oss möjligheten till ytterligare finansiellt stöd framöver. CybAeros mångåriga kompetens inom området, parat med den tekniska höjden i Vantage, kommer att resultera i en mycket intressant produkt, menar Hillelson vidare.

– Både helikoptern Vantage och det inom CybAero egenutvecklade produktkonceptet APID bedömer jag som ytterst intressant för både land- och sjöbaserade uppdrag, säger Hillelson vidare. Under min aktiva tid som bl a chef för dåvarande KA1 (nuvarande Amf 1) såg jag behovet av ett system liknande det CybAero erbjuder. Tekniken fanns inte tillgänglig då, men nu finns den här och CybAero ligger mycket långt framme med både produkter och kompetens, avslutar Hillelson.