CybAero får ytterligare strategisk helikopterorder av EADS

Cassidian, ett dotterbolag inom EADS-koncernen, har beställt utveckling och leverans av ytterligare en autonom helikopterprototyp av First North-noterade CybAero AB. Beställningen innebär att CybAero fått förtroendet att leda en ny fas i utvecklingssamarbetet kring nästa generation större, obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV).

EADS har tecknat en beställning för leverans av ytterligare en flygande testplattform baserad på CybAeros helikopter APID 60 med tillhörande markstation. Systemet är det andra som levereras av CybAero till Cassidian sedan samarbetet inleddes och det ska användas som flygande demonstrations- och testplattform i arbetet med att utveckla den nya farkosten Alca, som är en helikopter i 300 kg-klassen.

- Med utgångspunkt från det MoU som vi undertecknade med Cassidian 2010 har vi kommit en bra bit på vägen i projektet. Redan hösten 2010 fick vi beställning på och levererade den första demo- och testhelikoptern som var en i det närmaste standard APID 60. Nu har vi arbetat intensivt med att ta ytterligare ett steg i samarbetet och kommer denna gång att leverera en starkt modifierad APID 60 till Cassidian. Helikoptern kommer att användas för att testa ett antal unika komponenter och funktioner som skall finnas i den nya helikoptern. Av naturliga skäl kan vi inte redogöra för dessa eller ge mer detaljerade data ännu, säger CybAeros VD Leif Erlandsson.

- Vårt mål är att bli världsledande leverantör av autonoma, obemannade helikoptrar till globalt verksamma partners som använder våra farkoster som bas i de system de själva levererar, fortsätter Erlandsson. Vår avsikt är att nå direkt ut på en starkt expanderande världsmarknad dels genom existerande partners som Cassidian och spanska Indra, men också i egen regi genom vår egen produktfamilj APID 60.

- Jag har sagt det förut men det förtjänas att sägas igen; det är oerhört smickrande att Cassidian och EADS, som har andra verksamheter som exempelvis Airbus, Eurofighter och Eurocopter, vänder sig till oss för att utveckla en ny obemannad helikopter. Jag tror det säger rätt mycket om vad CybAero och det unika gäng som jobbar i företaget står för, avslutar Leif Erlandsson.

Leif Erlandsson, Verkställande direktör CybAero AB, tel 070-303 50 00

Läs på webben:  www.cybaero.se
Filmer: www.youtube.com/cybaeroArtiklar: http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS http://www.expressen.se/nyheter/1.2304459/obemannad-helikopter-redo-for-export

CybAero AB utvecklar och tillverkar autonoma obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero har sitt huvudkontor vid FMV:s test- och provningsanläggning vid Malmen, Linköping samt säljkontor i Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten. Bolaget har ett 15-tal verksamma medarbetare och är listat på NASDAQ OMX First North. Thenberg & Kinde Fondkommission, tel 08-545 84 500, är Certified Adviser.

Om EADS
EADS, European Aeronautic Defence and Space Company, är Europas största och världens näst största luft- och rymdfartskoncern efter Boeing. Koncernen hade 2009 119 000 anställda på 70 olika produktionsorter i Europa, och omsatte totalt över 42 miljarder euro. I koncernen ingår bolagen Airbus, Cassidian (tidigare EADS Defense & Security), Astrium och Eurocopter, dessutomär deltagandet omfattande i rymdprogrammet Ariane. Mest kända varumärket är Eurofighter där EADS är en viktig leverantör. EADS är dessutom Europas klart ledande aktör inom UAS (Unmanned Aerial Systems). Där finns produkter som Tracker, Talarion och Eurohawk.