CybAero kommenterar NASDAQ OMX disciplinnämnds beslut

NASDAQ OMX disciplinnämnd finner att CybAero AB åsidosatt börsens regelverk om informationsskyldighet avseende rapporteringen om att den upphandling som CybAeros kund AeroVironment deltog i skjutits på framtiden och att United States State Departement skulle undersöka kraven för upphandlingen i syfte att skicka ut en ny offertinbjudan.

I sitt beslut säger Disciplinnämnden bl a att ”Nämnden kan visserligen ha förståelse för att CybAero önskade få del av sin amerikanska partners tolkning av meddelandet från State Department innan bolaget offentliggjorde information om den avbrutna upphandlingen. Nämnden delar emellertid samtidigt Börsens uppfattning att bolaget i det uppkomna läget borde ha kontaktat Börsen eller åtminstone sin CA före börshandelns öppnande den 3 juni 2013”.

Disciplinnämnden konstaterar vidare att ”Det finns ingen anledning att betvivla att CybAero efter det att börsen hade tagit kontakt med bolaget på morgonen den 3 juni 2013 strävade efter att offentliggöra informationen så snart som möjligt. Det måste emellertid konstateras att konsekvensen av de besked som bolaget lämnade blev att Börsen inte fick utrymme för att överväga ett handelsstopp och att aktiemarknaden fick information först mer än en timme efter Börsens kontakt med bolaget, vilket inte är acceptabelt.

Baserat på detta ålägger Disciplinnämnden CybAero AB att betala vite motsvarande två årsavgifter till NASDAQ OMX, motsvarande 100 000 kronor.

CybAero anförde vid nämndens möte den 12 september att ”Informationen nådde CybAero under helgen i form av ett mycket kortfattat meddelande från State Departments abonnemangstjänst till CybAeros försäljningschef. Så snart bolaget nåtts av informationen sökte bolaget direkt under helgen kompletterande och förtydligande information men kunde inte erhålla denna på grund av helg och den stora tidsskillnaden. CybAero har ingen egen affärskontakt med State Department. All marknadsbearbetning i USA, och följaktligen samtliga kontakter med State Department, sker endast genom AeroVironment. CybAero ansåg sig inte vilja eller kunna riskera att gå ut med alltför begränsad och fragmenterad information, vilken inte kunnat stämmas av med AeroVironment. Bolaget var av den uppfattningen att eventuella brister eller i värsta fall felaktigheter i tolkningen av underlaget i ett meddelande skulle kunnat påverka aktiekursen i ännu högre grad än vad som nu skedde. Upphandlingen hade vid ett flertal tillfällen skjutits fram och CybAero ville säkerställa att så inte var fallet återigen. Att det är stor tidsskillnad mellan USA och Sverige samt att informationen från State Department släpptes precis före en helg gynnade inte informationsförloppet. Bolaget lyckades inte komma i kontakt med AeroVironment innan pressmeddelandet färdigställdes. På grund av bolagets litenhet och därmed knappa personella resurser tog det en viss tid innan informationen kunnat bekräftas och kompletteras och en release skrivits och godkänts. Till detta kommer den faktiska hanteringstiden att vidarebefordra press- meddelandet till bolagets CA och att få ut meddelandet via extern tjänsteleverantör. CybAeros största misstag är förmodligen att bolaget inte begärde ett handelsstopp när bolaget uppmärksammade den stora reaktionen på börskursen under måndagsförmiddagen. CybAero har emellertid inte på något sätt haft ett uppsåt att missleda börsen eller marknaden. – Något nytt meddelande från State Department rörande den aktuella upphandlingen har ännu inte sänts ut”.

Vad avser faktiska förhållanden i form av tidpunkter mm som Börsen åberopade då den hänförde frågan till Disciplinnämnden har CybAero inga invändningar.

Disciplinnämndens beslut bifogas i sin helhet till denna pressrelease.

Leif Erlandsson, verkställande direktör CybAero AB, tel 070-303 50 00
Mikael Hult, styrelseordförande CybAero AB, tel 070-564 25 45
e-post: mikael.hult @cybaero.se

CybAero AB utvecklar, tillverkar och marknadsför autonoma, obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero är idag med sitt varumärke APID etablerat som en ledande global aktör inom VTOL-UAV-området. Företagets produkt APID har fått stor global uppmärksamhet för sin användarvänlighet, robusthet och priseffektivitet. CybAero har sitt huvudkontor i Mjärdevi Science Park i Linköping. Bolaget har drygt 20 anställda och är listat på NASDAQ OMX First North. Remium Nordic AB, tel 08 - 454 32 00, är Certified Adviser.