CybAero lanserar världsunik motor för förarlösa helikoptrar

First North-listade CybAero AB lanserar i samarbete med Göbler Hirth en världsunik diesel-/heavy fuel-motor som drivkälla i sina autonoma, förarlösa helikoptrar. CybAeros produkt APID 60 kan från och med andra halvåret levereras i heavy fuel-utförande. Första kundleveransen sker i sommar till spanska IT- och försvarskoncernen Indra som en del i samarbetsprojektet Pelicano.

Motorutvecklingen har skett i samarbete med Göbler Hirth, en av världens ledande tillverkare inom området förbränningsmotorer för obemannade s k UAV:er (Unmanned Aerial Vehicle). Företaget har levererat hundratals förbränningsmotorer till UAV:er och ultralätta flygplan.

Heavy fuel eller flygfotogen är ett samlingsnamn för bränsle som inte är alls lika brandfarligt som bensin vilket är en mycket stor fördel i marina tillämpningar, där man vill undvika de risker som lättantändlig bensin medför. På de flesta marina enheter är bensin idag helt förbjuden. En annan avgörande fördel för APID 60 HF är det faktum att många försvarsmakter idag strävar mot att skapa enhetsbränslen som används av flyg, marina enheter och markfordon. APID 60 HF kommer att möjliggöra avsevärda logistikvinster då det är av mycket stort värde för kunden att kunna ansluta UAV:er till samma system.

– Heavy fuel-motorn är sprungen ur en allt större efterfrågan från marina kunder.  Den nya motorn har unika vikt- och prestandasiffror och passar perfekt i vår APID 60 som därmed blir den enda VTOL-UAV:n i sitt segment med en säker heavy fuel-lösning, säger CybAeros vd Leif Erlandsson.  Vi har utvecklat APID 60 till att bli den mest användarvänliga produkten på marknaden.  Den nya motorns höjda säkerhet, parad med det nya landningssystem vi erbjuder för helautomatisk start och landning från mindre fartyg och fordon i rörelse, ger oss en unik produkt inom vårt segment vilket stärker vår position på marknaden ytterligare, fortsätter Erlandsson.

CybAero Apid 60 HF kommer att kunna levereras i sitt heavy fuel-utförande efter sommaren. Ungefär samtidigt sker första leveransen av en heavy fuel-helikopter till CybAeros samarbetspartner Indra Sistemas. Det faktum att Pelicano kommer att erbjudas med heavy fuelmotor är en hörnsten i Pelicanoprojektet som är uppbyggt direkt efter spanska marinens önskemål.

Leif Erlandsson
, Verkställande direktör CybAero AB, tel 070-303 50 00
e-post: leif.erlandsson@cybaero.se på webben:
Läs
www.cybaero.se

CybAero AB utvecklar och tillverkar autonoma obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero anses av branschanalytiker vara en av världens ledande inom området (http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS). CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero har sitt huvudkontor vid FMV:s test- och provningsanläggning vid Malmen. Bolaget har ett 15-tal verksamma medarbetare och är listat på NASDAQ OMX First North. Thenberg & Kinde Fondkommission, tel 08-545 84 500, är Certified Adviser.