CybAero levererar den första Pelicano-helikoptern till Indra Sistemas

First North-listade CybAero AB har genomfört en framgångsrik Factory Acceptance Test (FAT) och levererat den första av två förserieprodukter av helikoptersystemet Pelicano till den spanska IT- och försvarskoncernen Indra Sistemas. Indra Sistemas har därmed godkänt att utformningen och kvalitet fungerar enligt specifikation. Nu ska Indra Sistemas för första gången visa den färdiga produkten på UAV-mässan UNVEX 12 i Madrid.

CybAero kommer att tillsammans med Indra Sistemas vara först på marknaden med en marinanpassad helikopter som har en säker motorteknologi i form av en så kallad
"heavy fuelmotor". Nu påbörjas arbetet med den sista förserieprodukten som ska levereras till sommaren. Därefter är utvecklingsjobbet klart och försäljningsarbetet hamnar i fokus.

− Vi förstärker nu CybAeros position som en global ledande aktör på helikopter-UAVer. Det kommer att främja försäljningen av vår egen produkt APID 60 som även den ligger i en fas där de första större beställningarna är inom räckhåll, säger Leif Erlandsson, vd på CybAero.

Indra Sistemas kommer att komplettera den nu levererade Pelicano-helikoptern med övriga systemkomponenter och ställer ut den på UAV-mässan UNVEX 12. UAV-mässan äger rum i Madrid den 23-26 april och har obemannade system (luft/land/marint), plattformar och nyttolaster i form av exempelvis sensorer som tema. Aktuella marknader för mässan är bland annat försvar, säkerhet, civila och kommersiella tillämpningar.

− I och med Indras utställning på UNVEX 12 i Madrid så fortsätter Indra Sistemas den redan påbörjade intensiva marknadsförings- och säljkampanjen för helikoptersystemet Pelicano. Vi har stora förhoppningar att detta ska generera beställningar från Indra under 2012, säger Leif Erlandsson.

Leif Erlandsson, Verkställande direktör CybAero AB, tel 070-303 50 00
Läs på webben: www.cybaero.se
Artiklar: http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS

Om Indra
Indra Sistemas är Spaniens ledande IT-och försvarskoncern med multinationell verksamhet i främst Europa, Latinamerika, Mellanöstern och Asien. Inom sin sektor rankas Indra som Europas näst största aktör räknat i börsvärde och som Spaniens näst största FoU-investor. År 2011 omsatte bolaget 2,7 miljarder euro varav en tredjedel på den internationella marknaden. Indra har ca 36 000 anställda och är aktiva i 118 länder.

CybAero AB utvecklar och tillverkar autonoma obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. Bolaget bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och FOA (idag FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero har sitt huvudkontor vid FMV:s test- och provningsanläggning vid Malmens militärflygplats i Linköping. Bolaget har 18 anställda och är listat på NASDAQ OMX First North. Certified Adviser är Thenberg Fondkommission, tel 08-545 845 00.