• CybAero/

CybAero och Astrium undertecknar avsiktsförklaring om positioneringslösning för automatisk start och landning av helikopter

First North-listade CybAero AB, tillverkare av obemannade autonoma helikoptrar, och Astrium Satellites, en del av flyg- och rymdkoncernen EADS, har inlett samarbete på området för automatiska landningssystem för UAV-helikoptrar.

Genom att lokalt tillämpa samma principer som används i satellitbaserade globala navigationssystem har Astrium i sitt "High-Precision Local Navigation System " skapat ett system som kan leverera mycket exakta data beträffande positionen för CybAeros UAV-helikopter relativt landningsplatsen. Detta system kommer att erbjudas tillsammans med CybAeros obemannade autonoma helikopter APID 60, men kan också användas i bemannade helikoptrar som stöd i deras slutliga inflygnings- och landningsfas.

CybAero utvecklar datorstyrda, obemannade helikoptrar, så kallade VTOL UAV, i samarbete med några av världens ledande koncerner inom flyg- och försvarsteknik. Nu inleder CybAero samarbete med Astrium Satellites, Europas ledande satellitbolag, för utveckling av system för automatisk start och landning med helikopter.

- Vår typ av helikopter-UAV är anpassad för användning på mindre fartyg som exempelvis Visby-korvetter i den svenska marinen, eller kustbevakningsfartyg. Utmaningen har varit att landa små fartyg som rör sig mycket havet, säger CybAeros VD Leif Erlandsson.
- Baserat Astriums positioneringsgivare kommer vi tillsammans att kunna erbjuda ett unikt system som styr både inflygning mot ett fartyg och automatisk landning med fastlåsning fartygets däck. Samma teknik kan användas för landning på mobila plattformar land. Vårt mål är att utveckla ett system som kan starta och landa en lastbil i rörelse, säger Erlandsson.

Leif Erlandsson, Verkställande direktör CybAero AB, tel 070-303 50 00

Läs på webben:  www.cybaero.se
Filmer: www.youtube.com/cybaero

Artiklar: http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS http://www.expressen.se/nyheter/1.2304459/obemannad-helikopter-redo-for-export

CybAero AB utvecklar och tillverkar autonoma obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero har sitt huvudkontor vid FMV:s test- och provningsanläggning vid Malmens flygplats i Linköping. Bolaget har ett 15-tal verksamma medarbetare och är listat på NASDAQ OMX First North. Thenberg & Kinde Fondkommission, tel 08-545 84 500, är Certified Adviser.