CybAero:s nya helikoptermodell visas på Paris Air Show

First North-noterade CybAero har tillsammans på uppdrag av Cassidian, dotterbolag till EADS, tagit fram en modell i skala 1:1 på en större VTOL UAV (obemannad helikopter). Modellen visas den här veckan på världens största flygmässa, Paris Air Show. Cassidian tecknade under 2010 ett samarbetsavtal med CybAero som avser leda till utveckling av en ny större helikopter.

Utvecklingsprojektet mellan Cassidian och CybAero som avser utveckling av en större obemannad helikopter inleddes förra sommaren. Under hösten förra året levererades den första prototypen. I nästa steg beställde Cassidian en flygande prototyp från CybAero. Prototypen som ska levereras i sommar skall användas för att testa ett nytt motorsystem. Nu står den fysiska modellen för denna prototyp klar och visas på Paris Air Show.

Modellen visas i Cassidians monter på Paris Air Show, världens största flygmässa som förväntas få 140 000 besökare. Här samlas flygbranschens aktörer från alla världens hörn för att visa upp och titta på de senaste tekniska innovationerna.

− Det är spännande och smickrande att vi tillsammans med Cassidian nu visar hur den kommande produkten kan komma att se ut. Den slutgiltiga produkten ALCA kommer att ha en max startvikt på cirka300 kg vilket gör den en halv gång större än CybAeros Apid 60. Den förses med en dieselmotor vilket gör att den kommer att kunna flyga under en längre tid och kompletterar de produkter som redan finns på marknaden, säger Leif Erlandsson, VD på CybAero.

Projektet med att utveckla ALCA väntas fortgå under 2011 och 2012. Utvecklingsarbetet är uppdelat i ett antal konstruktionsblock, som tidsmässigt följer på varandra. Varje konstruktionsblock utförs som en separat beställning från Cassidian. Den kommersiella fasen med volymbeställningar på färdiga obemannade helikoptrar förväntas kunna inledas under år 2013.

− Vi ser fram emot att få förtroendet att fortsätta nästa steg i utvecklingen av den nya helikoptern, avslutar Leif Erlandsson.

Leif Erlandsson, Verkställande direktör CybAero AB, tel 070-303 50 00

Läs på webben: www.cybaero.se
Filmer: www.youtube.com/cybaero

Artiklar: http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS http://www.expressen.se/nyheter/1.2304459/obemannad-helikopter-redo-for-export

CybAero AB utvecklar och tillverkar autonoma obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero anses av branschanalytiker vara en av världens ledande inom området http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS . CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero har sitt huvudkontor vid FMV:s test- och provningsanläggning vid Malmen. Bolaget har ett 15-tal verksamma medarbetare och är listat på NASDAQ OMX First North. Thenberg & Kinde Fondkommission, tel 08-545 84 500, är Certified Adviser.