CybAero tecknar samarbetsavtal med PartnerTech

First North listade CybAero har, för att säkerställa ökad produktionskapacitet, träffat avtal med Partnertech, en av Europas ledande kontraktstillverkare, om att svara för produktion och montering av CybAeros obemannade helikoptrar med tillhörande systemlösningar.

I och med att CybAero förväntar sig en kraftig volymtillväxt har företaget, som tidigare meddelats, inlett ett samarbete med en internationell produktionspartner för att säkerställa tillgång till en väsentligt större produktionskapacitet. Företaget som kommer att svara för produktion och montering av CybAeros produktion är Partnertech AB.

– Vi har tagit ett strategiskt beslut att inte själva bygga upp en resurskrävande produktions-anläggning utan fortsätter att fokusera på vår kärnkompetens som är utveckling och utprovning av helikopter-UAVer och systemlösningar inom det området, säger CybAeros vd Leif Erlandsson. Det är därför mycket tillfredsställande att vi nu fastställt en långsiktig lösning i hur vi ska möta de snabbt ökande volymer vi står inför, inte minst som en följd av det samarbete vi nyligen annonserade med världens största UAV-leverantör, amerikanska AeroVironment, fortsätter Leif Erlandsson.

Partnertech kommer huvudsakligen använda sin fabrik i Åtvidaberg, fyra mil från CybAeros lokaler, men också sina övriga anläggningar i Sverige. Om behov uppstår kan även deras utländska anläggningar komma ifråga.

– Partnertech är en av Europas ledande kontraktstillverkare inom tillverkning och montering av avancerade elektromekaniska system. Företaget är kvalitetscertifierat enligt ISO-standarden och har dessutom en stor vana av att arbeta med olika typer av krävande standarder vilket kommer vara av stor vikt för CybAero. Dessutom finns bolaget i Åtvidaberg, d v s i vår närhet, vilket är ytterligare en fördel i samarbetet, säger Leif Erlandsson.

Vi inledde samarbetet för drygt 6 månader sedan och för nu över all vår serieproduktion till dem, fortsätter Erlandsson.

­Vi får starkare och starkare signaler från marknaden att våra produkter ligger rätt och att det finns behov av en snabb uppskalning av våra leveranser. I och med avtalet med Partnertech är vi nu väl förberedda på att snabbt möta detta behov, avslutar Erlandsson.

Läs på webben: www.cybaero.se                            Filmer: www.youtube.com/cybaero

Leif Erlandsson, verkställande direktör CybAero AB, tel 070-303 50 00
e-post:
leif.erlandsson@cybaero.se

CybAero AB utvecklar och tillverkar autonoma obemannade helikoptrar (så kallade VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero anses av branschanalytiker vara en av världens ledande inom området (http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS) . CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero har sitt huvudkontor i Mjärdevi Science Park i Linköping. Bolaget har ett drygt 15-tal verksamma medarbetare och är listat på NASDAQ OMX First North. Thenberg  Fondkommission, tel 08-545 84 500 , är Certified Adviser.

Om Partnertech

PartnerTech utvecklar och tillverkar produkter på uppdrag av ledande företag, främst inom områdena Informationsteknologi, Industri, Miljöteknik, Medicinsk teknik och instrument, Försvar & marin samt Sälj- och betalningslösningar. PartnerTech omsätter drygt 2,3 miljarder kronor och har ca. 1 300 medarbetare vid anläggningar i Sverige, Norge, Finland, Polen, England, USA och Kina. Moderbolaget PartnerTech AB, med huvudkontor i Vellinge, är noterat på NASDAQ OMX, Stockholm. Hemsida: www.partnertech.com