CybAero utför obemannade flyguppdrag i polarhavet

First North-noterade CybAero AB har i ett samarbete med norska Kustbevakningen och Kustverket genomfört en serie flygningar med sin obemannade helikopter APID 60 i arktiska vindförhållanden upp till stormstyrka. Flygningarna genomfördes över polarhavet utanför norska Vardø på uppdrag för ”Arctic UAS” (Arctic Unmanned Aircraft Systems).

Flygningarna genomfördes under realistiska förhållanden i ett av världens mest väderutsatta hörn. I samverkan med bland annat norska Kustbevakningens fartyg ”KV Farm” och räddnings- och servicefartyget ”Nordman Jarl” testades tillämpningar inom räddning av ”överlevande” i strandlinjen och övervakning samt styrning av oljesaneringsarbete vid utläggning av oljelänsar. CybAero simulerade även spaning och övervakning vid smugglarjakt- och terroristbekämpningssituationer.

− Det är en sak att visa upp att man kan flyga, men en helt annan sak att faktiskt utföra uppdrag under dessa tuffa villkor. Det autonoma landningssystemet vi utvecklat med Astrium är en oerhört väsentlig komponent för att hantera uppdrag av denna natur, säger Andreas Gising, CybAeros flygchef och ansvarig på plats i Vardø.

− Förmågan att snabbt kunna lägesbestämma oljeutsläpp uppskattades mycket inom Kustbevakningen.

Dessa flygningar har visat att små obemannade farkoster har klara konkurrensfördelar jämfört med bemannade farkoster. Vi har en robust produkt i vår APID 60, världens enda kompletta helikopter-UAV-system och ett mycket kompetent team som kan utveckla system anpassade för svåra och farliga uppdrag, säger Leif Erlandsson, VD i CybAero.

Vardø ligger på norska östkusten vid polarhavet; norr om Kirkenäs och Murmansk.

Leif Erlandsson, Verkställande direktör CybAero AB, tel 070-303 50 00
e-post:
leif.erlandsson@cybaero.se

Läs på webben:  www.cybaero.se
Filmer:
www.youtube.com/cybaero

Artiklar: http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS http://www.expressen.se/nyheter/1.2304459/obemannad-helikopter-redo-for-export

CybAero AB utvecklar och tillverkar autonoma obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero anses av branschanalytiker vara en av världens ledande inom området http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS . CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero har sitt huvudkontor vid FMV:s test- och provningsanläggning vid Malmen. Bolaget har ett 15-tal verksamma medarbetare och är listat på NASDAQ OMX First North. Thenberg & Kinde Fondkommission, tel 08-545 84 500, är Certified Adviser.