CybAeros obemannade helikopter demonstrationsflugen i spansk tv

Sedan en tid marknadsför helikoptertillverkaren CybAero ABs (publ) spanska utvecklingspartner, IT- och försvarskoncernen Indra Sistemas, aktivt det obemannade systemet Pelicano, som Indra och CybAero utvecklat tillsammans, på olika marknader. Nu har systemet demonstrationsflugits i Spanien för potentiella slutkunder, vilket bevakats av spansk tv.

Pelicano-helikoptern har utvecklats av CybAero och Indra för att med hjälp av video-/IR-kamera kunna utföra både militära och civila uppdrag som bl a kust- och gränsövervakning samt skogsinspektion, och exempelvis kunna placeras på fartyg för marina applikationer. Helikoptern har CybAeros nyutvecklade motor för flygfotogen vilket ger ökad säkerhet ombord samt möjlighet att använda enhetsbränsle. Helikoptern har en marschfart på 90 km/h, maxfart på 180 km/h samt räckvidd på 4 -6 timmar.

Indra har sedan tidigare utveckling av obemannade flygplan på programmet men inte helikoptrar i denna storleksklass, ca 200 kg. På Villoldo-flygplatsen i Castilla y Leon i provinsen Palencia i Spanien visades förutom Pelicano även flygplanssystemet Mantis.

Systemet demonstrationsflögs av Indra för bland andra den spanska rikspolischefen som tillsammans med övriga inbjudna besökare fick se två nya obemannade system redo att opera det spanska luftrummet.

Se inslaget i spansk tv:

Läs på webben: www.cybaero.se

Artiklar: http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS http://www.expressen.se/nyheter/1.2304459/obemannad-helikopter-redo-for-export

Fler filmer: www.youtube.com/cybaero

Leif Erlandsson, Verkställande direktör CybAero AB, tel 070-303 50 00
e-post:
leif.erlandsson@cybaero.se

CybAero AB utvecklar och tillverkar autonoma obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero anses av branschanalytiker vara en av världens ledande inom området http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS . CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero har sitt huvudkontor vid FMV:s test- och provningsanläggning vid Malmen. Bolaget har ett 15-tal verksamma medarbetare och är listat på NASDAQ OMX First North. Thenberg & Kinde Fondkommission, tel 08-545 84 500, är Certified Adviser.