• CybAero/

CybAeros samarbetspartner Indra får flygtillstånd för obemannat helikoptersystem

Den spanska IT- och försvarskoncernen Indra Sistemas har fått tillstånd av de spanska luftfartsmyndigheterna att genomföra prov- och demonstrationsflygningar med det obemannade helikoptersystemet Pelicano. Systemet är baserat på svenska CybAeros autonoma helikopter APID 60. – En stor framgång för både Indra och oss på CybAero, säger företagets vd Leif Erlandsson.

Tillståndet som utfärdats av State Aviation Safety Agency i Spanien visar att Pelicanosystemet uppfyller kvalitets- och säkerhetsstandarder liknande de som gäller för bemannade flygplan och att flygtesterna är säkra under de förutsättningar som definieras av myndigheten. Det här öppnar dörren till framtida flygningar i Spanien för Indra och CybAero.

– Det här är naturligtvis en stor framgång för Indra och därigenom också för oss på CybAero, säger Leif Erlandsson i en kommentar. Det är ju svårigheten att få tillstånd till en friare flygverksamhet som begränsat tillväxten framför allt på den civila sidan. Här har Indra nu tagit ett viktigt steg framåt.

CybAero kommer under sommaren att leverera den första Pelicanohelikoptern för heavy fuel/ flygfotogenbränsle till Indra Sistemas. Då flygutprovning är en stor del i arbetet med helikoptern, kommer de förbättrade flygmöjligheterna att stärka processen ytterligare.

Läs Indras pressrelease om Pelicano: http://www.indracompany.com/en/noticia/indras-unmanned-pelican-system-obtains-experimental-airworthiness-certificate

Läs artikel i webbtidningen Defense Aerospace: http://www.defense-aerospace.com/article-view/release/124540/indra's-pelican-uav-wins-experimental-airworthiness-certificate.html

Läs på webben:  www.cybaero.se
Filmer: www.youtube.com/cybaero

Artiklar: http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS http://www.expressen.se/nyheter/1.2304459/obemannad-helikopter-redo-for-export

Leif Erlandsson, Verkställande direktör CybAero AB, tel 070-303 50 00

CybAero AB utvecklar och tillverkar autonoma obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero har sitt huvudkontor vid FMV:s test- och provningsanläggning vid Malmens flygplats i Linköping. Bolaget har ett 15-tal verksamma medarbetare och är listat på NASDAQ OMX First North. Thenberg & Kinde Fondkommission, tel 08-545 84 500, är Certified Adviser.