Helikoptertillverkaren CybAero genomförde leveransflygning till EADS i snöstorm

Mitt under det snöoväder före jul som mer eller mindre förlamade stora delar av Europa genomförde First North-listade CybAero AB framgångsrikt leveransflygningar för EADS. Den europeiska koncernen är ett av världens största företag inom Aerospace med en omsättning på drygt 42 miljarder euro och med ca 120 000 anställda. Flygningarna genomfördes utanför Paris med den APID 60-helikopter EADS beställde av CybAero under hösten och som nu slutlevererades till kunden.

”Under de kommande månaderna kommer CybAero att genomföra ytterligare flygningar för EADS samt potentiella kunder”, säger företagets VD Leif Erlandsson. ”Vi hoppas att även representanter från svenska försvaret kan delta på dessa demonstrationsflygningar”, fortsätter han.

EADS företagsledning visade under leveransflygningarna i december stort intresse för CybAeros helikopter APID 60 och var mycket imponerade över att man flög mitt under rådande snöoväder. Samma oväder som omöjliggjorde flygningar för många kommersiella flygbolag.

”Att vi kunde genomföra flygningarna under de väderförhållanden som rådde visar på att små obemannade farkoster har klara konkurrensfördelar gentemot bemannade farkoster” säger Erlandsson. ”Vi har en robust produkt och ett mycket professionellt team vilket är ett resultat av många års hårt arbete. Det är glädjande att vi nu kan börja skörda frukterna av dessa ansträngningar” säger Erlandsson vidare. ”Vi har all anledning att se fram emot 2011 som ett synnerligen lovande och spännande år” avslutar Erlandsson.

För mer information: Leif Erlandsson, verkställande direktör CybAero AB, telefon 070-303 50 00

Läs på webben: www.cybaero.se

CybAero AB utvecklar och tillverkar autonoma obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. Bolaget anses av branschanalytiker vara en av världens ledande inom området (http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS). CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero har sitt huvudkontor vid FMV:s test- och provningsanläggning vid Malmen. Bolaget har ett 15-tal verksamma medarbetare och är listat på NASDAQ OMX First North. Thenberg & Kinde Fondkommission, tel 08-545 84 500, är Certified Adviser.

Taggar: