Helikoptertillverkaren CybAero nyanställer

Den svenska börsnoterade helikoptertillverkaren CybAero har sedan i somras förstärkt organisationen ytterligare med flera erfarna medarbetare.

Teknologie doktor Magnus Sethson, helikoptertekniker Dan Nylén samt flygplanstekniker Rune Dunér har samtliga börjat i bolaget under hösten.

Magnus Sethson kommer närmast från Linköpings Universitet där han ansvarat för markbaserade autonoma system (bland annat den ”självparkerande bilen”). Sethson kommer framförallt att arbeta med systemintegration, vidareutveckling av autonomiteten, dvs helikopterns förmåga att styra sig själv, samt förstärka kopplingen mellan bolaget och den akademiska världen.

Dan Nylén har rekryterats från Försvarets Helikopterflottilj där han utbildats till, och verkat som, helikoptertekniker. Han kommer främst att arbeta med de elektriska systemen i bolagets produkter.

Rune Dunér har bland annat 19 års erfarenhet från Skyways som flygplanstekniker. Han kommer främst att arbeta med mekanisk produktion samt service och underhåll.
Både Nyhlén och Dunér förstärker CybAero inom produktion och underhåll.

– Förstärkningen med dessa tre personer gör att vi nu är ännu bättre rustade att möta kundernas behov av olika typer av luftburna sensorsystem. Den professionalitet de representerar är ett värdefullt tillskott till CybAero, säger bolagets VD Mikael Hult.

– Att de dessutom köpt över 10.000 aktier i bolaget visar på att de tror på våra framtida möjligheter, avslutar Hult.