Kommuniké från CybAero AB:s (publ) extra bolagsstämma den 20 januari 2012

Stämman beslutade enhälligt att godkänna styrelsens beslut om riktad emission av konvertibler till AeroVironment Inc, USA.

Emissionen innebär att AeroVironment investerar 10 miljoner kronor i CybAero i form av 10 000 000 konvertibler med konverteringskurs om 1,00 kronor. Lånet löper med en årlig ränta om 5 procent till 31 oktober 2017, såvida inte konvertering skett dessförinnan.

Sedan tidigare, per 30 november 2012, har styrelsen i CybAero, med stöd av bemyndigande från årsstämman 2012, beslutat om en konvertibelemission om 10 miljoner kronor till AeroVironment, på samma villkor som ovan. Därmed investerar AeroVironment totalt 20 miljoner kronor i CybAero i form av konvertibler. Utöver detta kommer CybAero, som tidigare meddelats, att leverera tre helikoptrar till AeroVironment till ett totalt belopp om 1,5 MUSD (cirka 10 miljoner kronor). Vid full konvertering kommer AeroVironment att nå en ägarandel om maximalt cirka 18,7 procent i CybAero.

Linköping 20 december 2012

Styrelsen i CybAero AB (publ)

Leif Erlandsson, Verkställande direktörCybAero AB, tel 070-303 50 00

Läs på webben: www.cybaero.se

CybAero AB utvecklar och tillverkar autonoma obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero anses av branschanalytiker vara en av världens ledande inom området (http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS). CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero har sitt huvudkontor i Mjärdevi Science Park i Linköping. Bolaget har ett 20-tal verksamma medarbetare och är listat på NASDAQ OMX First North. Thenberg & Kinde Fondkommission, tel 08-545 84 500, är Certified Adviser.