• CybAero/

Omräkning av villkor för teckningsoptioner och konvertibler efter företrädesemission

Som en följd av företrädesemissionen i december 2013 har CybAero uppdragit åt KPMG att genomföra omräkningar av villkoren för befintliga optionsprogram till personalen (incitamentsprogram) samt utestående konvertibellån till AeroVironment.

För optionsprogrammet 2012/2014 (CybAero TO 6), med lösenperiod 1 juni 2014 – 31 augusti 2014, finns emitterat 2 140 000 teckningsoptioner. Efter omräkning ger varje teckningsoption rätt att teckna 0,11 nya aktier i CybAero till teckningskursen 9,89 kronor per aktie. Således kan optionsprogrammet 2012/2014 vid fullt utnyttjande ge upphov till 235 400 nya aktier i CybAero, vilket skulle innebära ett kapitaltillskott om 2 328 106 kronor till Bolaget.

För optionsprogrammet 2012/2016 (CybAero TO 7), med lösenperiod 1 april 2016 – 30 juni 2016, finns emitterat 1 050 000 teckningsoptioner. Efter omräkning ger varje teckningsoption rätt att teckna 0,11 nya aktier i CybAero till teckningskursen 12,62 kronor per aktie. Således kan optionsprogrammet 2012/2016 vid fullt utnyttjande ge upphov till 115 500 nya aktier i CybAero, vilket skulle innebära ett kapitaltillskott om 1 457 610 kronor till Bolaget.

För de två konvertibellån som finns emitterade till AeroVironment och som löper till 30 november 2017, har den nya konverteringskursen beräknats till 9,41 kronor per aktie. Därmed kan de två utestående konvertibellånen ge upphov till 2 125 398 nya aktier i CybAero vid full konvertering och ge Bolaget en förstärkning av det egna kapitalet om 20 miljoner kronor.

Totalt antal aktier i bolaget efter full utspädning
Efter företrädesemissionen i december 2013 uppgår antalet aktier i CybAero till 11 402 304 aktier. Företrädesemissionen genomfördes i form av Units. Som en följd av detta finns 1 356 230 teckningsoptioner (CybAero TO 8) emitterade, med lösenperiod 15 januari – 30 januari 2015 och lösenkurs 12 kronor per ny aktie i CybAero, och som vid fullt utnyttjande kommer att ge ett kapitaltillskott om cirka 16,3 miljoner kronor före emissionskostnader.

Antalet aktier i CybAero, efter full lösen av utestående teckningsoptionsprogram (TO 6, TO 7 och TO 8) samt konvertibellån, uppgår därmed till (högst) 15 234 832 aktier.

Mikael Hult, verkställande direktör, CybAero AB, telefon 013-465 29 00, e-post: mikael.hult@cybaero.se

CybAero AB utvecklar, tillverkar och marknadsför autonoma, obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero är idag etablerat som en ledande global aktör inom VTOL-UAV-området. Företagets produkt APID har fått stor global uppmärksamhet genom sin användarvänlighet, robusthet och priseffektivitet. CybAero har sitt huvudkontor i Mjärdevi Science Park i Linköping. Bolaget har drygt 20 anställda och är listat på NASDAQ OMX First North sedan 2007. Remium Nordic AB (08 - 454 32 00) är Certified Adviser.

Taggar: