Oren revisionsberättelse i CybAero AB

Revisorerna i CybAero AB har till årsstämman i CybAero AB lämnat en så kallad oren revisionsberättelse. Anledningen är osäkerheter i samband med avvecklingen av bolagets dotterbolag CybAero LLC i USA.

I årsredovisningen för 2009 har tagits höjd för avvecklingskostnader samt fullständig nedskrivning av aktiverade kostnader på 5.530.620 SEK. Revisorerna gör bedömningen utifrån att bolaget ej haft full tillgång till redovisningshandlingar för dotterbolaget och kan därför varken tillstyrka eller avstyrka fastställande av resultat- och balansräkning. I övrigt rekommenderar revisorerna att stämman beviljar styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret. Utdrag ur revisionsberättelsen: ”Styrelsen har inte haft tillgång till redovisningshandlingarna för dotterbolaget i USA avseende räkenskapsåret 2009 och har därför inte upprättat koncernredovisning. Som framgår av förvaltningsberättelsen pågår avveckling av det amerikanska dotterbolaget. Bolagets resultat har belastats med nedskrivningar av gjorda investeringar i det amerikanska dotterbolaget. Vi kan inte uttala oss om huruvida bolagets samtliga åtaganden och avvecklingskostnader för det amerikanska dotterbolaget är redovisade i bolagets balansräkning. Vi kan därför inte uttala oss om huruvida årsredovisningen har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och ger en rättvisande bild av bolagets resultat och ställning i enlighet med god redovisningssed i Sverige. Förvaltningsberättelsen är förenlig med årsredovisningens övriga delar. Vi varken till- eller avstyrker att årsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkningen och disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen. Vi tillstyrker att årsstämman beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret. ” ”- Det är naturligtvis olyckligt att bolaget inte fått en ren revisionsberättelse, men det är styrelsens uppfattning att vi tagit tillräcklig höjd för de kostnader som bolaget kan belastas med i samband med avvecklingen. Problemet ligger i att vi inte fått tillgång till dotterbolagets redovisning i tillräcklig omfattning till CybAero AB:s bokslut” säger Mikael Hult, CybAero AB:s VD. ”Vi är mitt inne i avvecklingen av vårt engagemang i CybAero LLC och är övertygade om att den amerikanska marknaden kommer att nås via andra och bättre kanaler” avslutar Hult. Fullständig revisionsberättelse samt årsredovisning finns att ladda ner från bolagets hemsida. www.cybaero.se