Oren revisionsberättelse i CybAero AB

Revisorerna i CybAero AB rekommenderar att stämman beviljar styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret. Av följande anledningar avger dock revisorerna en så kallad oren revisionsberättelse för CybAero AB:

- osäkerheter i samband med avvecklingen av det amerikanska dotterbolaget
- aktiverade utvecklingskostnader
- förseningar avseende vissa skatter och avgifter

- Det är naturligtvis olyckligt att bolaget inte fått en ren revisionsberättelse, men det är styrelsens uppfattning att risker i dotterbolaget i USA skulle ha upptäckts redan under förra räkenskapsåret och att företaget redan 2009 tog tillräcklig höjd för de kostnader som kan uppstå i samband med avvecklingen. Problemet ligger i att vi inte fått tillgång till dotterbolagets redovisning i tillräcklig omfattning till CybAero AB:s bokslut, säger CybAero AB:s VD Leif Erlandsson.

- Vad avser aktiverade utgifter för utveckling så följer vi exakt samma principer som tidigare år. Vi anser det fullständigt normalt att ett företag i slutfasen av produktutveckling aktiverar på detta sätt, fortsätter Erlandsson. Missen avseende skatteinbetalning kan vi inte ursäkta utan bara förklara med att 2010 var ett år med en massiv ökning av arbetsbelastningen på företagets personal. Samtliga skatter och avgifter är givetvis inbetalda. Här finns det dock utrymme för förbättring av våra rutiner. Dessbättre märks ju det ökade arbetstrycket i positiv bemärkelse i starkt förbättrade omsättnings- och resultatsiffror, avslutar Erlandsson.

Nedan följer ett utdrag ur revisionsberättelsen:

”Styrelsen har inte haft tillgång till redovisningshandlingar för dotterbolaget i USA avseende räkenskapsåren 2009 och 2010 och har därför inte upprättat koncernredovisning. Som framgår av förvaltningsberättelsen pågår avveckling av det amerikanska dotterbolaget.

Vidare framgår av balansräkningen att bolaget har aktiverat utgifter för utvecklingsarbete under rubriken Immateriella anläggningstillgångar. En av grundförutsättningarna för att aktivera utgifter för utvecklingsarbete är att det finns resurser för att slutföra utvecklingsarbetet. Styrelsen arbetar med att säkerställa finansiella resurser för att slutföra utvecklingsarbetet varför värdet av balansposten är svårbedömt. På grund av osäkerheten beträffande balanspostens värde kan vi inte uttala oss om huruvida årsredovisningen har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och därmed ger en rättvisande bild av bolagets resultat och ställning i enlighet med god redovisningssed i Sverige. Förvaltningsberättelsen är förenlig med årsredovis-ningens övriga delar. Vi varken till- eller avstyrker att årsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkningen och disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen.

Vi tillstyrker att årsstämman beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.

Bolaget har vid ett flertal tillfällen under räkenskapsåret redovisat och betalat skatter och avgifter för sent och med fel belopp. Den bristande förvaltningen har inte medfört någon ekonomisk skada för bolaget utöver förseningsavgifter och ränta.”

Fullständig revisionsberättelse samt årsredovisning finns att ladda ner från bolagets hemsida.

Leif Erlandsson, Verkställande direktör CybAero AB, tel 070-303 50 00

Läs på webben:  www.cybaero.se
Filmer: www.youtube.com/cybaero

CybAero AB utvecklar och tillverkar autonoma obemannade helikoptrar (s k VTOL UAV) med tillhörande sensorsystem som kan anpassas för både försvarsverksamhet och civila uppdrag. CybAero anses av branschanalytiker vara en av världens ledande inom området (http://www.defensenews.com/story.php?i=5164683&c=FEA&s=BUS). Bolaget bildades 2003 på en grund lagd redan 1992 genom ett forskningssamarbete mellan Linköpings universitet och nuvarande FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut). CybAero har sitt huvudkontor vid FMV:s test- och provningsanläggning vid Malmens flygplats i Linköping. Bolaget har ett 15-tal verksamma medarbetare och är listat på NASDAQ OMX First North. Thenberg & Kinde Fondkommission, tel 08-545 84 500, är Certified Adviser.