• CybAero/

Tekniska verken i Linköping och CybAero i unikt samarbete Världspremiär för mätning av avfallsdeponi med obemannad minihelikopter

Planerna kring ett utvecklingssamarbete mellan Tekniska Verken i Linköping och First North-listade CybAero AB för att provmäta topografiska förändringar på Gärstad avfallsdeponi i Linköping offentligjordes förra året och nyligen genomfördes premiärflygningen. Att mäta deponier är inget nytt men att göra det med hjälp av en obemannad datorstyrd helikopter är en helt ny applikation som CybAero och Tekniska Verken ligger bakom. Samarbetet syftar till att undersöka möjligheterna för nya civila användningsområden.

Enligt miljödirektiv från EU måste avfallsdeponier mätas varje år. Tidigare har Tekniska Verken gjort manuella mätningar av deponin eller tagit hjälp av en bemannad helikopter. Nu har alltså en ny metod testats som kan vara ingången till en rad applikationer inom Tekniska Verkens verksamhetsområde. ”Vi hoppas att den nya metoden är både mer exakt och säkrare än manuell mätning”, säger Peter Ohlander, projektledare, Tekniska Verken. Dessutom är den betydligt billigare än bemannat flyg”. Utvecklingsprojektet tillsammans med CybAero har pågått under cirka 2 år. Även forskningsföretaget ACREO har medverkat vid utvecklingen av tillämpningen. Mätningen görs med hjälp av en nyutvecklad liten laserscanner från SICK/IVP som monteras på helikoptern. Efter provflygningen över Gärstad och insamling av data väntar analysen av resultatet, som görs i Foran Remote Sensings mjukvara. Resultatet kommer att användas för att mäta tillväxt och sättningar i deponin. ”Detta är vår andra offentliga flygning med vår nyutvecklade autonoma helikopter APID 60. Såvitt vi vet är det första gången någonsin som någon testar en civil tillämpning för helikopter-UAV:er i detta sammanhang”, säger CybAeros nytillträdde VD Leif Erlandsson. ”Projektet är speciellt intressant då det är flera mindre Linköpingsföretag som har deltagit i utvecklingen av tillämpningen” avslutar han.