Cybercom bakom populär Brandrisk-app

Cybercom har utvecklat brandrisk-appen som Myndigheten för samhällskydd nu släpper lagom till Valborg. ”BRANDRISK Ute” använder mobiltelefonens GPS för att visa hur stor brandrisken är.

– Med appen får användaren veta hur stor gräsbrand- och skogsbrandrisken är på just den plats där man för tillfället befinner sig. Det går också att söka rätt på aktuell brandrisk och prognos för annan ort, förklarar Marcus Årskog, kommunikatör på Myndigheten för samhällskydd (MSB).

Allmänheten får även praktiska tips genom film och checklistor om hur man eldar säkrare i naturen. Cybercom har utvecklat, designat och testat brandrisk-appen som väntas bli en populär app nu till våren och sommaren.

– Det har varit en rolig utmaning att utveckla en app i allmänhetens tjänst som på ett så enkelt och lättöverskådligt sätt som möjligt ska guida användaren, säger Adam Hassan, kundansvarig på Cybercom.

Appen ”BRANDRISK Ute” är riktad i första hand mot allmänheten men också mot professionella yrkesgrupper som räddningstjänsten och kan laddas ner för Iphone och Ipad på Appstore.

Om app-projektet löper väl ut kan MSB komma att utveckla flera mobila plattformar eller lägga ut informationen som ett öppet API (Application Programming Interface) så att andra intresserade kan utveckla appar från MSB:s brandriskdata.

Adam Hassan, kundansvarig Cybercom +46 73 852 17 94

Marcus Årskog, kommunikatör, MSB +46 70 584 96 79

Anna Trane, Press & PR-chef, Cybercom Group +46 708 84 74 69

Om Cybercom. Cybercom är ett IT-konsultbolag som erbjuder global leveranskapacitet för lokala och internationella affärer. Koncernen har etablerat sig som en erkänd leverantör av helhetslösningar inom telekom management, connected devices, Internettjänster och säkerhet. Cybercom har runt 1 600 anställda och Cybercoms konsulter har uppdrag världen över och bolaget har egna kontor i 9 länder. Cybercom grundades 1995 och är sedan 1999 noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

Taggar: