Cybercom del av exklusiva PCI Security Standards Council Forensic Investigator Program

Cybercom har blivit utvalt att gå med i det nya branschgemensamma program som förenklar för företag och organisationer att anställa och arbeta med IT-forensiska experter som Cybercom. Organisationer som behöver göra kortbedrägeri-utredningar kan nu utgå från en enda central lista över godkända företag som de internationella betalkortsföretagen står bakom.

– Detta godkännande öppnar dörren för många nya affärsmöjligheter för Cybercom. Att vara det första Europabaserade företaget och ett av de första i världen att ansluta sig ger oss ett rejält försprång gentemot konkurrenterna att få nya affärer, Bengt Berg, ansvarig för säkerhetsstyrningstjänster på Cybercom Sverige.

PCI SSC Forensic Investigator Program koordinerar industrins krav på att identifiera och godkänna IT-forensiska utredare. PCI SSC har bedömt Cybercoms anställdas kompetens, metoder, kvalitetsstyrning, utrustning, referenser, försäkringar och hela Cybercoms kapacitet som företag.

– Vi har arbetat i åratal med avancerade utredningar av kortbedrägerier på uppdrag av flera av världens största banker. Vi ser detta godkännande som bevis på vår kompetens inom detta område, säger Emil Nordström, ansvarig för Cybercoms IT-forensiska verksamhet.

SSC kommer att förvalta en central publik lista över PCI forensiska utredare som omfattas av rådets kvalitetssäkringskontroller. Företag och organisationer som behöver göra utredningar av kortbedrägerier kan nu konsultera denna lista över godkända företag som de internationella betalkortsföretagen står bakom.

– PCI Security Standards Council arbetar för att ge handlare, tjänsteleverantörer och finansiella institutioner högkvalitativa resurser för att skydda mot, upptäcka och förstå hot mot deras kortmiljöer. Rådet välkomnar Cybercom till PCI Forensic Investigator program, säger Bob Russo, General Manager, PCI Security Standards Council.

Bengt Berg, chef Compliance Manager Services, Cybercom Sverige  + 46 708 25 00 29

Ella Nevill, PCI Security Standards Council +1 781 876 6250

Emil Nordström, chef IT-Forensics, Cybercom Sverige + 46 703 566 757

Anna Trane, Press- och PR-chef, Cybercom + 46 708 84 74 69