Cybercom först i Sverige med ledande säkerhetsstandard

Cybercom är först i Sverige med rättighet att genomföra ackrediteringar enligt den internationella standarden för säkerhet i betalkortshanterande applikationer, PA-DSS, som American Express, MasterCard och Visa står bakom.

Cybercom har av den internationella betalkortsorganisationen PCI SSC, Payment Card Industry Security Standards Council, blivit auktoriserad för att göra säkerhetsgranskningar av mjukvara och tekniska komponenter som används inom kortbaserade betalningstransaktioner. Detta enligt den internationella säkerhetsstandarden vid betalkortstransaktioner, PA-DSS, Payment Application Data Security Standard.

- Vi är stolta över att Cybercoms ledande kompetens kring säkerhetslösningar blir bekräftade av en sådan dominerande organisation som PCI SSC. För betalkort har säkerhet blivit ett ytterst viktigt område i takt med det ökande antalet transaktioner. Vi upplever en väldigt expansiv marknad och ser en stor efterfrågan på dessa tjänster, säger Bengt Berg, ansvarig för PCI DSS-tjänster på Cybercom.

Säkerhetsstandarden PA-DSS skapades av organisationen PCI SSC för att bekämpa de kraftigt ökade attackerna mot kortbetalningar. Standarden sätter upp kriterier för e-handelsplatser, kassasystem för detaljhandeln och kortbetalningsterminaler. Grundare till PCI SSC är American Express, Discover Financial Services, JCB International, MasterCard och Visa.

Cybercom har en ledande roll inom säkerhet kopplat till betaltransaktioner, med erbjudanden för såväl säkerhetsrevision, intrångstester, nätverksgranskning som implementation av processer och lösningar för att uppnå säkerhetskraven. Samtliga dessa tjänster står under rigorösa kvalitetskontroller och årlig revidering av kvalificeringen. Utöver detta erbjuder Cybercom ett antal tjänster inom it-brottsutredning, så kallad IT Forensics. Bland Cybercoms kunder återfinns betaltjänsteleverantörer, banker och handelsbolag.

Med lanseringen av PA-DSS utökas Cybercoms erbjudande till återförsäljare av betalningslösningar som upplever att deras produkter är allt svårare att sälja utan PA-DSS certifikat.