Cybercom hjälper Metronome med Lyxfällan på nätet

Metronome och TV3 har lanserat tittarsuccén Lyxfällan på nätet, www.lyxfallan.se. Cybercom har haft en nyckelroll i projektet och levererat de tekniska lösningarna och flertalet av sitens webbapplikationer.

Målet är att göra Lyxfällan på nätet till Sveriges ledande site och mötesplats om privatekonomi genom att erbjuda aktuellt och intressant innehåll men också smarta tjänster och funktioner på ett inspirerande sätt.

TV-programmet Lyxfällan är en av svenska TV3:s mest lyckade produktioner någonsin, och programmet har haft som mest 880 000 tittare, på enskilda avsnitt. Programmet produceras för TV3 av Meter Film & Television, som ägs av Metronome. Lyxfällan vann TV-priset Kristallen för bästa Livsstilsprogram 2007.

– Lyxfällan på nätet är ytterligare ett sätt för oss att utveckla innehåll för flera och nya kanaler, i samarbete med TV3, säger Mats Alders, VD och koncernchef för Metronome Film & Television. Det gör det möjligt att attrahera nya målgrupper samt locka ytterligare tittare till våra program och produktioner.

Lyxfällan på nätet vänder sig till privatpersoner som vill ta kontrollen över sin ekonomi. Med hjälp av smarta applikationer och tips från professionella rådgivare kan besökaren steg för steg lära sig att lägga upp en budget, se över sina utgifter och sitt sparande.

– Formatet och de olika funktionerna på siten ligger i linje med programidén. Jag tror exempelvis att det enkla budgetverktyget som finns på Lyxfällan på nätet är ett utmärkt hjälpmedel som många kommer att ha nytta av säger, Johan Glimskog ansvarig för projektet hos Cybercom Group.

Lösningen baseras på principer runt den senaste Web 2.0 teknologin med bl.a. Adobe Flex2 och innehållsverktyget Drupal. Dessa möjliggör att bygga avancerade så kallade RWA (Rich Web Applications) lösningar, med stöd för funktioner för utveckling av sociala nätverk och användargrupper.

Marknaden för digitala lösningar som baseras på Web 2.0 principer och teknologier är i stark tillväxt. Tillväxten drivs bland annat genom konvergensen mellan telekom, Internet och media, som möjliggör etableringen av helt nya koncept och värdeskapande affärer som driver mycket trafik. Cybercom Group fokus är att bli en ledande integratör och utvecklingspartner till företag som verkar inom denna marknad.

Läs mer på www.lyxfallan.se