Cybercom i exklusivt partnerskap med Akamai

Cybercom har tecknat ett exklusivt samarbetsavtal med amerikanska Akamai Technologies Inc. I de nordiska länderna blir Cybercom det enda IT-konsultbolaget som kan erbjuda Akamais världsledande plattform för leverans av webbinnehåll till kunderna.

– Det här är en fantastisk affär för oss som hjälper oss att hitta nya och intressanta företag och bygga upp den marknadsposition som vi styr mot, säger Mats Frisk, affärsområdeschef för Cybercom Internet Services. Med Akamai som strategisk partner kan vi försäkra våra kunder snabba webbplatser med bra tillgänglighet.

I första hand gäller avtalet affärer i Sverige, Danmark, Norge och Finland men Akamai och Cybercom kan samarbeta även i andra europeiska länder. Akamai har världens största plattform för leverans av webbinnehåll med tusentals specialutrustade servrar. Cybercom hjälper sina kunder att integrera Akamais lösningar som ger kunderna snabba och tillgängliga sajter och ser till att webbplatserna fungerar på tillförlitligt sätt.

– Kundupplevelsen är i fokus för Akamai. Genom att vi nu arbetar med en pålitlig partner som Cybercom i Skandinavien kan vi utöka vår service till våra kunder i Norden. Dessutom kan vi möta den ökande efterfrågan vi har på våra tjänster, säger Greg Lazar, vice VD och General Manager för Akamai International.

Idag hanterar Akamai tiotals miljarder dagliga webbinteraktioner för företag som Audi, NBC, och Fujitsu, och organisationer som USA: s försvarsdepartement och NASDAQ.

Mats Frisk, Affärsområdeschef, Internet Services, Cybercom Group +46 706 200 324

Per Sterner, Nordenansvarig, Akamai Technologies, +46 703 642 300

Anna Trane, Press & PR-chef, Cybercom Group +46 708 847 469

Cybercom Group är ett konsultföretag som erbjuder global sourcing för helhetslösningar. Koncernen har etablerat sig som en leverantör i världsklass inom säkerhet, internettjänster, mobila tjänster och inbyggda system. Tack vare omfattande verksamhetskunnande och bred branscherfarenhet kan Cybercom erbjuda strategi- och teknikexpertis inom telekom, industri, media, offentlig sektor, handel samt bank och finans. Koncernen har cirka 1 800 anställda med uppdrag världen över och 28 egna kontor i 11 länder. Cybercom grundades 1995 och är sedan 1999 noterat på NASDAQ OMX Nordiska börsen. Läs mer på www.cybercom.se