Cybercom och Red Hat i strategiskt partnerskap

Cybercom Finland har undertecknat ett partnerskap för avancerad hosting med Red Hat. Kontraktet syftar till att utveckla kvaliteten på underhållstjänster för Red Hats kunder.

Magnus Svensson, Nordenchef för Red Hat, är mycket nöjd med kontraktet.

– Cybercom är redan känd för sin expertis när det gäller Red Hat Linux produkter, särskilt i krävande miljöer. Det är naturligt att Cybercom ligger i framkant och fördjupar samarbetet i fråga om förvaltning, virtualiseringsprodukter och informationssäkerhetslösningar, säger Magnus Svensson.

Red Hat är världens ledande leverantör och utvecklare av lösningar med öppen källkod, med kontor runt om i världen. Så för Cybercom är det här kontraktet en viktig affär.

– Med hjälp av högteknologi och de bästa experterna, sköter vi flera av Finlands mest populära online-tjänster. På veckobasis besöker över 3,5 miljoner användare varje vecka de tjänster vi driftar, säger Tony Hendrell, Cybercoms chef för Data Center i Finland.

För att ena förvaltningen av servermiljön har Cybercom gjort en hel del utvecklingsarbete genom åren, kring Red Hats distributioner.

– Kontraktet vi nu har ger oss en ännu bättre möjlighet till fördjupat samarbete med Red Hat än tidigare, säger Tony Hendrell.

I kontraktet ingår även Red Hat Satellite Server-produkten, vilket gör att Cybercom kan erbjuda centraliserad hantering för servern miljön, även om servrarna skulle ligga någon annanstans än i Cybercoms eget serverrum.

– Cybercoms beprövade datacenter expertis tillåter packetering av bredare Red Hat lösningar till kunderna, i form av servicepaket som kan köpas enkelt, säger Magnus Svensson.

Tony Hendrell, direktör Data Center Services, Cybercom Finland                   +358 40 554 9692

Magnus Svensson, Nordenchef, Red Hat                                                     + 46 708 577 680

Anne Valtanen, kommunikationschef, Cybercom Finland                               +358 400 621 382

Cybercom Group är ett konsultföretag som erbjuder global sourcing för helhetslösningar. Koncernen har etablerat sig som en leverantör i världsklass inom säkerhet, internettjänster, mobila tjänster och inbyggda system. Tack vare omfattande verksamhetskunnande och bred branscherfarenhet kan Cybercom erbjuda strategi- och teknikexpertis inom telekom, industri, media, offentlig sektor, handel samt bank och finans. Koncernen har cirka 1 800 anställda med uppdrag världen över och 28 egna kontor i 11 länder. Cybercom grundades 1995 och är sedan 1999 noterat på NASDAQ OMX Nordiska börsen. Läs mer på www.cybercom.se