Cybercom tar ledande roll i utveckling av öppen plattform för kommunikation i fordon

Cybercom har en nyckelroll i ett utvecklingsprojekt som ska stimulera samarbetet mellan fordons- och telekomindustrin i syfte att införa nya funktioner och tjänster i fordonsmiljön.

Cybercom har en ledande roll i utvecklingsprojektet som benämns OPND - Open Platform for Nomadic Devices. OPND är en del av ett större program inom VINNOVA som kallas för fordons IT- och telematikprogrammet (V-ICT). Övriga deltagare i OPND är Appello, Saab Automobile/GM, Scania, Viktoriainstitutet och Volvo Technology AB.

– Cybercom har på ett naturligt sätt fått ett mycket stort ansvar i projektet då man har en djup fordonskunskap med mix av expertkunskaper inom Telekom, Internet och Media, säger projektledare Ingemar Söderlund från Saab Automobile.

OPNDs målsättning är att skapa en plattform, som skall möta fordonets elektriska arkitektur och samtidigt möjliggöra integration och användning av tjänster som drivs av konsumentelektronikmarknaden och mobila tjänster. Plattformen skall vara flexibel, skalbar, framtidssäker och kostnadsoptimerad.

– Fordonsbranschens långa produktlivscykel skall anpassas till en skenande utvecklingstakt på konsumentelektronikmarknaden, säger Ingmar Bengtsson, tekniskt ansvarig i projektet hos Cybercom i Göteborg.

Exempel på tjänster är telefoni, navigation, audio/video och tv. Målsättningen är att skapa en lösning som enkelt kan uppgraderas för att stödja ny teknik och nya tjänster t ex mobila tjänster över Bluetooth®. Användaren ska kunna välja utrustning och tjänster efter tycke och smak, men samtidigt dra nytta av bilens resurser i form av ljudsystem, bildskärmar, knappsatser och säkerhetssystem.

– Vi kommer att vara färdiga med en första proof of concept redan vid årsskiftet med stöd för t ex UPnP och on-line navigation som sömlöst växlar mellan mobiltelefonen och bilen, fortsätter Ingmar Bengtsson. Området som vi adresserar är allra högsta prioritet hos alla världens ledande fordonstillverkare.

Att driva utvecklingen inom telekom, Internet och media (TIM) i fordonsvärlden är ett av Cybercoms kärnområden.