Cybercom tar ytterligare order i USA

Cybercom har tecknat avtal i USA med en internationell koncern gällande Qt-utveckling av multimediaprodukter. Projektet kommer att levereras från Cybercoms verksamhet i Kina.

Cybercom kommer att utveckla framtidens produkter för multimedia i hemmet. Uppdraget utförs i enlighet med Cybercoms affärsmodell global sourcing och utvecklingsarbetet förläggs till Cybercoms verksamhet i Chengdu i Kina. Uppdraget kommer att involvera 5-10 konsulter initialt. Kunden är ett internationellt företag. ”Vi är mycket glada över att redan ha vunnit denna nya order i USA. Återigen upplever vi en hög efterfrågan på vår expertis och ser att vår affärsmodell för global sourcing är attraktiv”, säger Patrik Boman, VD och koncernchef, Cybercom. ”Detta är ett viktigt uppdrag för oss med potential att utökas. Vi ser många stora möjligheter framför oss.” Projektet genomförs med hjälp av Qt, som är ett ramverk för användargränssnitt och applikationsutveckling. Genom Qt kan applikationerna spridas till flera multimediaprodukter och inbyggda operativsystem utan att källkoden skrivs om. Cybercom har stor erfarenhet av Qt-miljön och är partner till Qt Software, som ägs av Nokia. “Cybercom har flera pågående uppdrag med Qt-utveckling. Företag inom telekom-, verkstads- och fordonsindustri i Finland, Sverige och USA har inlett samarbetsprojekt med Cybercom inom detta kraftigt växande område”, säger Pertti Hannelin, partneransvarig, Cybercom Plenware.