Cybercom utvecklar digitala jakt- och fiskekort

Cybercom har utvecklat Sveriges första digitala jakt- och fiskekort åt länsstyrelserna i Jämtland, Härjedalen, Västerbotten och Norrbottens län. Lagom till fiskesäsongen tar fart kan fritidsfiskare i Jämtland och Härjedalen som vill fiska trycka ut sina fiskekort direkt på nätet.

– Vi ser en stor potential både för oss och för turistnäringen”, säger Robert Åström, konsultchef på Cybercom i Östersund. Det Cybercom har gjort är att koppla ihop betalning av fiskekort med webben. Tidigare fick den som ville köpa fiskekort leta upp ett speciellt försäljningsställe och var beroende av speciella öppettider. Nu kan man få sina fiskekort direkt på webben. – Det här är en oerhört spännande affär för oss. Nu tittar vi på en lösning där fiskaren via sin mobiltelefon kan betala sitt fiskekort direkt på plats vid fiskevattnet, säger Robert Åström. Projektet har stor betydelse för Cybercom i Östersund som satsar på internet- och mobiltjänster för turist- och upplevelseindustrin. Flera andra nya kunder är på gång och Cybercom behöver därför nyanställa mobil- och webbutvecklare.