Cybercom utvecklar partnerportal för det svenska deltagandet på Världsutställningen Expo 2010 i Shanghai

Kommittén för Sveriges deltagande i Expo 2010 har utsett Cybercom till att utveckla den intranätsportal som blir den virtuella mötesplatsen och samordningsverktyget för samtliga svenska företag och organisationer under Världsutställningen Expo 2010 i Shanghai. – Sveriges deltagande i världsutställningen Expo 2010 i Shanghai handlar framför allt om att stödja svenskt näringslivs intressen på den kinesiska marknaden. Kina är en viktig marknad för våra större kunder och Cybercoms verksamhet i Kina växer. För Cybercom är det en fantastisk möjlighet att tillhandahålla den interna supportportal, för mötes- och logistikplanering och andra viktiga samordningsfunktioner, som alla svenska deltagande företag och organisationer kommer att använda de 184 dagarna, säger Patrik Boman, vd och koncernchef, Cybercom Group. Intranätsportalen som Cybercom utvecklat lanserades den 2 november i samband med den svenska Expokommitténs projektledarmöte i Shanghai och kommer att vara ett verktyg för de 75-tal företag och organisationer som är samarbetspartners till den svenska Expokommittén. Portalen är en open source-lösning med stor flexibilitet och skalbarhet. – Vi är mycket nöjda med intranätsportalen som Cybercom levererat. Den kommer att fungera som ett centralt nav under det återstående projektarbetet i Sverige och Kina, och vara ett viktigt arbetsredskap för våra deltagare. Portalen möter väl våra krav på funktionalitet, användarvänlighet och hög prestanda, vilket är viktigt för oss då många kommer att jobba parallellt i systemet. Specifika säkerhetskrav har också tillgodosetts genom Cybercoms säkerhetsexperter och vi ser fram emot att bjuda in våra samarbetspartners till portalen. säger Nina Ekstrand, Biträdande Generalkommissarie hos den svenska Expokommittén. – Detta är ett prestigeprojekt för oss, då vi vet att användarna har mycket höga krav på funktionalitet och tillgänglighet säger Björn Elmberg, kundansvarig, Cybercom Sweden East. Vår erfarenhet inom digitala lösningar gör att vi fort kan sätta oss in i kundens behov och hitta de bäst lämpade lösningarna på ett kostnadseffektivt sätt. Våra konsulter har, genom att arbeta enligt agila principer, på mycket kort tid implementerat omfattande funktionalitet genom att utnyttja och integrera de mest moderna, beprövade och ledande open source-modulerna tillgängliga på marknaden. Världsutställningen Expo 2010 i Shanghai äger rum den 1 maj - 31 oktober 2010 och förväntas bli den största genom tiderna. Hittills har 225 länder och internationella organisationer anmält sitt deltagande. Enligt arrangörens beräkningar kommer Expo 2010 under de sex månaderna som utställningen är öppen att attrahera 70 miljoner besökare.