Cybercom utvecklar virtuella guideböcker åt Norges största bokförlag

Cybercom har utvecklat den första virtuella guideboken i mobilen för iPhone åt Norges största bokförlag Gyldendal Norsk Förlag. Uppdraget är unikt och väntas följas av fler projekt som fungerar både när man är uppkopplad och nedkopplad.

Guideboken som heter Oslo Nordmarka finns idag att ladda ner på Appstore och bygger på Gylldendals guidebok Oslo Nordmarka.

– Det här är den första virtuella guideboken som du kan använda ute på fjället oavsett om du är uppkopplad eller inte. Att du kan använda kartorna offline gör den här virtuella boken till den första i sitt slag, säger Robert Åström, site manager på Cybercom i Östersund.

Guideboken för iPhonemobiler täcker Oslo Nordmarka, från centrum och norrut med vandrings-, cyklings- och skidleder. Användaren kan planera och spåra sin rutt samt dela sin tur/prestation med andra på Facebook.

– Cybercom har en unik kunskap när det gäller offline-kartor för iPhone. Därför valde vi dem och vi är mycket nöjda med vår första virtuella guidebok, säger Harald Ofstad Fougner, redaktionschef för digitala böcker på Gyldendal.

Gyldendal tittar även på att andra populära turområden i Norden. Cybercom har här en option på att göra fler av Gyldendals guideböcker digitala.

– Potentialen framöver för den här typen av virtuella böcker är stor och går att använda för

till exempel turistdestinationer och stadsvandringar, säger Robert Åström på Cybercom.

Harald Ofstad Fougner, Redaktionschef digitala böcker, Gyldendal +47 930 49 181

Robert Åström, sitemanager Cybercom Östersund +46 76 527 67 77

Anna Trane, Press- och PR-chef, Cybercom Group +46 708 84 74 69

Om Cybercom. Cybercom Group är ett konsultföretag som erbjuder global sourcing för helhetslösningar. Koncernen har etablerat sig som en leverantör i världsklass inom säkerhet, internettjänster, mobila tjänster och inbyggda system. Tack vare omfattande verksamhetskunnande och bred branscherfarenhet kan Cybercom erbjuda strategi- och teknikexpertis inom telekom, industri, media, offentlig sektor, handel samt bank och finans. Koncernen har cirka 1 800 anställda med uppdrag världen över och 25 egna kontor i 10 länder. Cybercom grundades 1995 och är sedan 1999 noterat på NASDAQ OMX Nordiska börsen. Läs mer på www.cybercom.se