Cybercom välkomnar ekosystemet Tizen

Cybercom välkomnar det öppna ekosystemet för smarta enheter Tizen, som utvecklas av Linux Foundation och Limo Foundation. Cybercom kommer att erbjuda utveckling av tjänster kopplade till ekosystemet Tizen.

– Vi välkomnar gårdagens tillkännagivande om Tizen som Linux Foundation och LIMO utvecklar tillsammans. Detta öppnar upp för nya affärsmöjligheter för mobiloperatörer, hårdvarutillverkare och tjänsteleverantörer, säger Petteri Puhakka, VD på Cybercom.

Cybercom kommer att erbjuda hela sin produktportfölj för Tizens ekosystem.

Tillsammans med företagen Digia, EB (Elektrobit), Ixonos, Nomovok och TDI, stödjer Cybercom detta open source-projekt som kommer att bidra till stora affärsmöjligheter för nordiska mjukvaruföretag. Siktet är inställt på att erbjuda befintliga kompetenser och lösningar till mobiloperatörer och mobiltillverkare.

– Cybercom har tidigare varit mycket aktivt inom MeeGo - ett Linux-baserat operativsystem byggt för nästa generations datorenheter - och nu tror vi att Tizen kommer att bli den ledande öppna källkodsplattformen i den mobila sektorn samt inom hemelektronik och fordonsindustrin, säger Petteri Puhakka.

Den nordiska gruppen av systemintegratörer som stödjer Tizen har tillsammans över 4500 ingenjörer, med möjlighet att leverera nyckelfärdiga lösningar, inklusive white-label mobila enheter, applikationer och tjänster till kunder inom telekomsektorn.

Cybercom har varit medlem i Linux Foundation sedan början av 2011.

Petteri Puhakka, CEO Cybercom Group +358 400 414 623

Jukka Iivonen, Managing Director, Cybercom Finland +358 405 403 409

Anna Trane, Press and PR manager, Cybercom Group  +46 708 84 74 69

Om Cybercom. Cybercom Group är ett konsultföretag som erbjuder global sourcing för helhetslösningar. Koncernen har etablerat sig som en leverantör i världsklass inom säkerhet, internettjänster, mobila tjänster och inbyggda system. Tack vare omfattande verksamhetskunnande och bred branscherfarenhet kan Cybercom erbjuda strategi- och teknikexpertis inom telekom, industri, media, offentlig sektor, handel samt bank och finans. Koncernen har cirka 1 700 anställda med uppdrag världen över och 22 egna kontor i 10 länder. Cybercom grundades 1995 och är sedan 1999 noterat på NASDAQ OMX Nordiska börsen. Läs mer på www.cybercom.se